
 
ORAL ARGUMENT SCHEDULED FOR FEBRUARY 11, 2004 

Nos. 03-3388, 03-3577, 03-3578, 03-3580, 03-3581, 03-3582, 03-3651, 03-3665, 
03-3673, 03-3708, 03-3894, 03-3950, 03-3951, 03-4073  

 

IN THE UNITED STATES COURT OF APPEALS 
FOR THE THIRD CIRCUIT 

__________________________________________________________________ 

PROMETHEUS RADIO PROJECT, et al., 
Petitioners, 

v. 

FEDERAL COMMUNICATIONS COMMISSION 
AND  

THE UNITED STATES OF AMERICA, 
Respondents. 

 

ON PETITION FOR REVIEW FROM THE  
FEDERAL COMMUNICATIONS COMMISSION 

 
BRIEF FOR INTERVENORS NEWSPAPER ASSOCIATION OF 
AMERICA, BELO CORP., GANNETT CO., INC., AND MORRIS 

COMMUNICATIONS COMPANY, LLC  
 

James R. Bayes* 
Kathleen A. Kirby** 
Richard E. Wiley 
Martha E. Heller 
WILEY REIN & FIELDING LLP 
1776 K Street, N.W. 
Washington, D.C.  20006 
TEL: 202.719.7000 

*Counsel of Record for NAA, Belo, and 
Morris 

 **Counsel of Record for Gannett 
November 3, 2003 
 



 
CORPORATE DISCLOSURE STATEMENT 

Pursuant to Rule 26.1 of the Federal Rules of Appellate Procedure and Rule 

26.1 of the Third Circuit Local Rules of Appellate Procedure, the Newspaper 

Association of America (“NAA”), Belo Corp. (“Belo”), Gannett Co., Inc. 

(“Gannett”), and Morris Communications Company, LLC (“Morris”) hereby 

submit a joint Corporate Disclosure Statement. 

NAA is a non-profit organization representing the newspaper industry and 

over 2,000 newspapers in the United States and Canada.  No publicly owned 

corporation has a financial interest in NAA and NAA is not affiliated with any 

publicly owned corporation.   

Belo and its subsidiaries own and operate a diversified group of market-

leading broadcasting, publishing, cable, programming, and interactive media 

assets.  Belo owns 19 television stations reaching 13.7 percent of U.S. television 

households; publishes four daily newspapers; owns or operates six regional cable 

news channels; and provides a wide range of Internet-based services and products.  

Belo has no parent company.  No publicly owned company owns more than 10% 

of its stock.    

Gannett is a large diversified news and information company.  Gannett owns 

22 television stations reaching 17.7 percent of U.S. television households; 

publishes 100 daily newspapers, including USA TODAY, owns a variety of non-

daily publications, and has more than 100 web sites in the U.S.  In addit ion, 



 
Gannett owns Newsquest plc, the second largest newspaper publisher in the United 

Kingdom, and its wholly-owned subsidiaries are involved, among other things, in 

offset printing, advertising, telemarketing, and media technology.  Gannett has no 

parent company.  No publicly held company owns more than 10% of its stock. 

Morris is a privately held media company with diversified holdings 

including newspaper publishing and radio broadcasting.  Morris is wholly owned 

by its sole member, Morris Communications Holding Company, LLC (“Morris 

Holding”), which, in turn, is wholly owned by its sole member, Shivers Trading & 

Operating Company (“Shivers”).  Neither Morris, Morris Holding, nor Shivers are 

publicly owned.  No publicly owned company owns more than 10% of the stock of 

Morris, Morris Holding, or Shivers.   

Respectfully submitted, 

By: _________________________ 
James R. Bayes 
 

 

 

November 3, 2003 



TABLE OF CONTENTS 
Page 

WRFMAIN 12131284.12  -i-  
 

STATEMENT OF INTEREST........................................................................... 1 

STATEMENTS OF JURISDICTION AND RELATED CASES, 
STATUTES, AND STANDARD OF REVIEW......................................... 1 

STATEMENT OF THE CASE AND STATEMENT OF FACTS ........................ 1 

STATEMENT OF THE ISSUES........................................................................ 2 

SUMMARY OF ARGUMENT .......................................................................... 3 

ARGUMENT .................................................................................................... 5 

I. BECAUSE THE FCC'S ABSOLUTE BAN ON NEWSPAPER/ 
BROADCAST CROSS-OWNERSHIP WAS NOT SUSTAINABLE 
UNDER THE GOVERNING LEGAL FRAMEWORK, THE 
COMMISSION WAS COMPELLED TO REPEAL OR, AT A 
MINIMUM, TO MODIFY THE RESTRICTION...................................... 5 

A. Section 202(h) Sets a Heightened Standard for Review of the 
Necessity of Retaining Media Ownership Restraints ........................ 6 

B. Traditional Administrative Law Principles and the First 
Amendment Also Dictate Repeal of the Newspaper/Broadcast 
Cross-Ownership Ban ................................................................... 12 

II. THE AGENCY’S DECISION TO ELIMINATE ITS CROSS-
OWNERSHIP BAN WAS BASED ON A LENGTHY AND OPEN 
PROCESS THAT AFFORDED AMPLE OPPORTUNITY FOR ALL 
INTERESTED PARTIES TO PARTICIPATE........................................ 15 

A. The Agency’s Decision Was the Result of a Painstakingly Long 
Process and a Remarkably Comprehensive Record ........................ 15 

B. The FCC Provided Interested Parties More than Sufficient 
Notice.......................................................................................... 20 

III. GIVEN THE COMPELLING EVIDENCE THAT NEWSPAPER-
OWNED BROADCAST STATIONS PROVIDE SUPERIOR 
LOCAL NEWS AND INFORMATIONAL PROGRAMMING, THE 
FCC CORRECTLY FOUND THAT THE CROSS-OWNERSHIP 
BAN WAS NEEDLESSLY FRUSTRATING ITS PUBLIC 
INTEREST OBJECTIVES ..................................................................... 23 

A. Substantial Empirical Evidence Makes Clear that Newspaper-
Owned Broadcast Stations Provide Superior Locally Oriented 
News and Informational Services .................................................. 24 



 

WRFMAIN 12131284.12  -ii-  
 

B. The Experiences of Existing Cross-Owners Resoundingly 
Confirm the Empirical Findings on the Record .............................. 27 

C. The Anti-Deregulatory Parties Have Presented No Credible 
Evidence Refuting the FCC’s Conclusions Regarding the 
Benefits of Cross-Ownership ........................................................ 36 

IV. THE COMMISSION CORRECTLY DETERMINED THAT, IN 
TODAY’S ABUNDANT MEDIA MARKETPLACE, A FLAT BAN 
ON NEWSPAPER/BROADCAST CROSS-OWNERSHIP IS NOT 
NECESSARY FOR VIEWPOINT DIVERSITY..................................... 37 

A. The Commission Correctly Found that There Is Scant Evidence 
that Existing Combinations Express Monolithic Viewpoints ........... 38 

B. In Today’s Local Media Markets, Where Consumers Have 
Access to a Wealth of Alternative Outlets, Any Isolated 
Incidents of Viewpoint Coordination Would Have Little 
Relevance .................................................................................... 40 

V. THE SUGGESTION THAT THE FCC’S NEWSPAPER/ 
BROADCAST CROSS-OWNERSHIP DECISION WILL RESULT 
IN UNDUE MEDIA CONCENTRATION IS WITHOUT MERIT 
AND BASED ON A FUNDAMENTAL MISINTERPRETATION OF 
THE AGENCY'S REASONING............................................................. 41 

A. Anti-Deregulatory Parties’ Criticisms of the FCC's “Diversity 
Index” Provide No Basis for Retention of the Cross-Ownership 
Ban .............................................................................................. 42 

1. Anti-Deregulatory Parties misconstrue the basis for the 
Commission’s decision to eliminate the newspaper ban 
and adopt limited restraints on cross-media ownership ......... 42 

2. The Diversity Index substantially underestimates the 
actual level of diversity in today’s local markets................... 44 

B. The FCC’s Decision Was a Long Overdue but Cautious 
Response to a Diverse and Competitive Marketplace ..................... 47 

VI. CONCLUSION...................................................................................... 52 

CERTIFICATION OF BAR MEMBERSHIP ................................................... 53 

CERTIFICATE OF COMPLIANCE PURSUANT TO FED. R. APP. P. 
32(A)(7)(C) ........................................................................................... 54 



TABLE OF AUTHORITIES 

 

WRFMAIN 12131284.12  -i-  
 

Cases            Pages 
 

AT&T v. Iowa Utilities Board,  
525 U.S. 366 (1999)....................................................................................... 8 

 
Acceptance Insurance Co. v. Sloan,  

263 F.3d 278 (3d Cir. 2001) ........................................................................... 8 
 

Adams Fruit Company v. Barrett,  
494 U.S. 638 (1990)................................................................................. 9, 10 

 
America Iron & Steel Institute v. EPA,  

568 F.2d 284 (3d Cir. 1977) ......................................................................... 21 
 

America Trucking Associates, Inc. v. Atchison,  
387 U.S. 397 (1967)..................................................................................... 12 

 
Arkansas Writers' Project, Inc. v. Ragland,  

481 U.S. 221 (1987)..................................................................................... 14 
 

Bechtel v. FCC,  
957 F.2d 873 (D.C. Cir. 1992),  
rev’d and remanded , 10 F.3d 875 (D.C. Cir. 1993)...................................12, 13 

 
Cellular Telecommunications & Internet Association v. FCC,  

330 F.3d 502 (D.C. Cir. 2003)...................................................................... 11 
 

Chesapeake & Potomac Telegraph Co. v. United States,  
42 F.3d 181 (4th Cir. 1994), cert. granted, 515 U.S. 1157 (1996), 
remanded and vacated ................................................................................. 14 

 
Chevron U.S.A. Inc., v. Natural Resources Defense Council, Inc.,  

467 U.S. 837 (1984)..................................................................................... 13 
 
Cowart v. Nicklos Drilling Company,  

505 U.S. 469 (1992)....................................................................................... 7 
 

Director, Office of Worker's Compensation Programs v. Sunship, Inc.,  
150 F.3d 288 (3d Cir. 1998) ......................................................................... 10 



 

WRFMAIN 12131284.12  -ii-  
 

 
Fox Television Stations, Inc. v. FCC,  

280 F.3d 1027, reh'g granted in part, 293 F.3d 537 (D.C. Cir. 2002) ...... passim 
 
Fox Television Stations v. FCC,  

293 F.3d 537 (D.C. Cir. 2002)........................................................................ 6 
 
Idahoan Fresh v. Advantage Produce,  

157 F.3d 197 (3d Cir. 1998) ........................................................................... 7 
 

James v. Quinlan,  
866 F.2d 627 (3d Cir. 1989) ......................................................................... 20 

 
Mail Order Association of America v. United States Postal Service,  

986 F.2d 509 (D.C. Cir. 1993)........................................................................ 8 
 

NBC v. United States,  
319 U.S. 190 (1943)..................................................................................... 12 

 
Pennsylvania Department of Environmental Resources v. Tri-State Clinical 

Laboratories, Inc.,178 F.3d 685 (3d Cir. 1999) ............................................... 9 
 
Regions Hospital v. Shalala,  

522 U.S. 448 (1998)....................................................................................... 9 
 

Reves v. Ernst & Young,  
494 U.S. 56 (1990) ........................................................................................ 9 

 
Robinson v. Shell Oil Co.,  

519 U.S. 337 (1997)....................................................................................... 7 
 

Sinclair Broadcast Group v. FCC,  
284 F.3d 148 (D.C. Cir. 2002)...................................................................... 10 

 
U.S. National Bank v. Independent Insurance Agents of America,  

508 U.S. 439 (1993) ...................................................................................... 9 
 



 

WRFMAIN 12131284.12  -iii-  
 

Statutes and Regulations  
 

5 U.S.C. §553(b)..........................................................................................20, 23 
 
Section 202(h) of the Telecommunications Act of 1996,  

Pub. L. No. 104-104, 110 Stat. 56, § 202(h) ........................................... passim 
 
Telecommunications Act of 1996,  

Pub. L. No. 104-104, 110 Stat. 56, preamble ................................................... 9 
 

Congressional Materials 
 
S. Conf. Rep. No. 104-230, at 1 (1996).............................................................. 10 
 
Administrative Agency Decisions 

 
1998 Biennial Regulatory Review—Review of the Commission’s Broadcast 

Ownership Rules, 13 FCC Rcd 11276 (1998)................................................ 17 
 
1998 Biennial Regulatory Review—Review of the Commission’s Broadcast 

Ownership Rules,15 FCC Rcd 11058 (2000)................................................. 18 
 
2000 Biennial Regulatory Review, 

16 FCC Rcd 1207 (2001) ............................................................................. 18 
 
2002 Biennial Regulatory Review—Review of the Commission’s Broadcast 

Ownership Rules, 17 FCC Rcd 18503 (2002)......................................... passim 
 
2002 Biennial Regulatory Review—Review of the Commission’s Broadcast 

Ownership Rules, 18 FCC Rcd 13620 (2003)......................................... passim 
 
Capital Cities/ABC, Inc., 

11 FCC Rcd 5841 (1996) ........................................................................16, 17 
 
Cross-Ownership of Broadcast Stations and Newspapers; Newspaper/Radio 

Cross-Ownership Waiver Policy, 16 FCC Rcd 17283 (2001) .................. passim 
 
Multiple Ownership of Standard, FM & Television Broadcast Stations,  

50 F.C.C.2d 1046 (1975).............................................................................. 16 
 



 

WRFMAIN 12131284.12  -iv-  
 

Newspaper/Radio Cross Ownership Waiver Policy,  
11 FCC Rcd 13003 (1996) ........................................................................... 17 

 
Administrative Agency Filings 
 
Belo Corp. Comments in MM Docket No. 01-235   

(Dec. 3, 2001)................................................................................... 18, 28, 32 
 
Belo Corp. Comments in MB Docket No. 02-277   

(Jan. 2, 2003).............................................................................. 19, 28, 32, 39 
 
Consumers Union, et. al Comments in MM Docket No. 01-235 

(Dec. 3, 2001).............................................................................................. 19 
 
Consumers Union, et. al Comments in MB Docket No. 02-277 

(Jan. 2, 2003)............................................................................................... 19 
 
Cox Enterprises, Inc. Comments in MM Docket No. 01-235   

(Dec. 3, 2001).............................................................................................. 35 
 
Gannett Co., Inc. Comments in MM Docket No. 01-235   

(Dec. 3, 2001)................................................................................... 18, 29, 39 
 
Gannett Co., Inc., Comments in MB Docket No. 02-277   

(Jan. 2, 2003)..........................................................................................19, 29 
 
Media General, Inc. Comments in MM Docket No. 01-235  

(Dec. 3, 2001).........................................................................................18, 28 
 
Morris Communications Corporation Comments in MM Docket No. 01-235 

(Dec. 3, 2001).........................................................................................18, 35 
 
Morris Communications Corporation Comments in MB Docket No. 02-277 

(Jan. 2, 2003)..........................................................................................19, 35 
 
News Corporation Limited and Fox Television Holdings, Inc. Comments in  

MM Docket No. 01-235 (Dec. 3, 2001) ........................................................ 35 
 
Newspaper Association of America, Petition for Rulemaking, Amendment of 



 

WRFMAIN 12131284.12  -v-  
 

Section 73.3555 of the Commission’s Rules to Eliminate Restrictions on 
Newspaper/Broadcast Cross-Ownership(April 27, 1997)............................... 17 

 
Newspaper Association of America Comments in MM Docket No. 01-235 

(Dec. 3, 2001)....................................................................................... passim 
 
Newspaper Association of America Comments in MB Docket No. 02-277 

(Jan. 2, 2003)............................................................................................... 19 
 
New York Times Company Comments in MM Docket No. 01-235  

(Dec. 3, 2001).............................................................................................. 31 
 
Office of Communication, Inc. of the United Church of Christ, et al.  

Comments in MM Docket No. 01-235 (Dec. 3, 2001) ................................... 19 
 
Office of Communication, Inc. of the United Church of Christ, et al.  

Comments in MB Docket No. 02-277  (Jan. 2, 2003) .................................... 19 
 
Schurz Communications, Inc. Comments in MM Docket No. 01-235  

(Dec. 3, 2001).............................................................................................. 34 
 
Star Printing Company Comments in MM Docket No. 01-235  

(Dec. 3, 2001).............................................................................................. 35 
 
Tribune Company Comments in MM Docket No. 01-235   

(Dec. 3, 2001)................................................................................... 18, 30, 32 
 
Gray Television, Inc. Ex Parte, Presentation in MB Docket No. 02-277  

(April 7, 2003)............................................................................................. 33 
 
Miscellaneous  
 
Chris Baker, “FCC Relaxes Rules for Media Ownership,” The Washington  

Times (Date?)......................................................................................... 45-46 
 
BIA Financial Network, 2003 Investing In Radio Market Report (2d ed.  

Winter 2003) ............................................................................................... 50 
 
Broadcasting & Cable Yearbook 2002-2003 .................................................34, 50 
 



 

WRFMAIN 12131284.12  -vi-  
 

Editor and Publisher International Yearbook (83rd ed. 2003)............................. 50 
 
Merriam Webster's Collegiate Dictionary (10th ed. 2000) .................................... 8 
 
David Pritchard, Viewpoint Diversity in Cross-Owned Newspapers and  

Television Stations, Media Ownership Working Group Study 2, released 
in MB Docket No. 02-277 (Sept. 2002)) ....................................................... 38 

 
Project for Excellence in Journalism, Does Ownership Matter in Local  

Television News, released February 17, 2003, updated April 29, 2003............ 26 
 
Scott Roberts, Jane Frenette, and Dione Stearns, A Comparison of Media  

Outlets and Owners For Ten Selected Markets, Media Ownership 
Working Group Study 1, released in MB Docket No. 02-277 (September 
2002)) ......................................................................................................... 47 

 
Thomas C. Spavins, Loretta Denison, Scott Roberts, and Jane Frenette, The 

Measurement of Local Television News and Public Affairs Programs, 
Media Ownership Working Group Study 7, released in MB Docket No. 
02-277 (September 2002))....................................................................... 24-26 

 

 
 



 

1 
WRFMAIN 12131284.12  

 

STATEMENT OF INTEREST 

The Newspaper Association of America (“NAA”), a national organization 

representing the newspaper industry, and Belo Corp. (“Belo”), Gannett Co., Inc. 

(“Gannett”), and Morris Communications Company, LLC (“Morris”), each of 

which has interests in both daily newspapers and broadcast stations (jointly, 

“Newspaper Intervenors”) support the decision by the Federal Communications 

Commission (“FCC” or “Commission”) to eliminate the absolute ban on cross-

ownership of daily newspapers and broadcast stations and respond herein primarily 

to arguments of Anti-Deregulatory Parties who favor reinstating the prohibition. 1    

STATEMENTS OF JURISDICTION AND RELATED CASES, STATUTES, 
AND STANDARD OF REVIEW 

Newspaper Intervenors adopt the above sections from the brief of Petitioner 

Clear Channel Communications, Inc. 

STATEMENT OF THE CASE AND STATEMENT OF FACTS  

The above sections are set forth in the Brief submitted by Tribune and Media 

General and consequently are not duplicated herein. 

                                                 
1  See Brief for Citizen Petitioners and Intervenors Prometheus Radio Project, 
et al. at 14, 33-37  (“CPI Br.”). These parties are referred to herein as the “Anti-
Deregulatory Parties.”  In addition, Newspaper Intervenors support certain 
arguments presented by Petitioners Media General, Inc. (“Media General”) and 
Tribune Company (“Tribune”).   Accordingly, Newspaper Intervenors are filing 
this brief on the date specified for Deregulatory Petitioners. 



 

2 
WRFMAIN 12131284.12  

STATEMENT OF THE ISSUES 

1. Whether the Federal Communications Commission (“FCC”) correctly 

concluded that it must eliminate the outdated ban on newspaper/broadcast cross-

ownership in view of (i) the congressional mandate to repeal or modify any 

ownership regulation that cannot be shown to be “necessary in the public interest” 

in view of competition and (ii) compelling administrative law and First 

Amendment considerations. 

2. Whether the FCC’s seven-year, multifaceted process provided full 

notice and adequate opportunity for comment on the propriety of eliminating the 

anachronistic ban on newspaper/broadcast cross-ownership.  

3. Whether the FCC correctly concluded, on the basis of extensive 

record evidence that newspaper-owned broadcast stations provide superior news 

and informational programming, that retention of the cross-ownership ban would 

serve only to frustrate important public interest objectives. 

4. Whether the FCC correctly determined that, in today’s richly diverse 

and competitive media marketplace, a flat ban on cross-ownership is neither 

necessary nor productive to further viewpoint diversity. 

 



 

3 
WRFMAIN 12131284.12  

SUMMARY OF ARGUMENT 

Contrary to the assertions of the Anti-Deregulatory Parties, the FCC’s 

decision to eliminate its long-outdated absolute ban on newspaper/broadcast cross-

ownership was a required outcome of its 2002 Biennial Review.  Section 202(h) of 

the Telecommunications Act of 1996, Pub. L. No. 104-104, 110 Stat. 56, § 202(h) 

(“Section 202(h)” of the “1996 Act”), establishes a presumption in favor of 

deregulation requiring the FCC to take a searching look at its media ownership 

rules and eliminate or modify those that cannot be shown to be required, in the 

contemporary media marketplace, to serve specific and concrete public interest 

objectives.  Even if Section 202(h) imposed no more than an “ordinary 

rulemaking” standard, however, the record evidence unequivocally compelled 

deregulatory action and, indeed, supported complete repeal of the cross-ownership 

ban.   First Amendment imperatives serve only to confirm the legal necessity of 

removing this outdated restriction. 

In light of the seven-year process that the Commission undertook before 

reaching its decision, and the extraordinarily comprehensive evidence that was 

amassed on cross-ownership issues, there is no merit to the claims of Anti-

Deregulatory parties that the agency’s decision to eliminate the newspaper ban was 

in any sense rushed or based on an insufficient record.  The FCC unquestionably 



 

4 
WRFMAIN 12131284.12  

met its obligation to provide interested parties with adequate notice and the 

opportunity to provide input on the action ultimately taken.   

The overwhelming weight of the evidence—including empirical studies and, 

most importantly, the experiences of the numerous newspaper/broadcast 

combinations currently in existence—demonstrates that broadcast stations jointly 

owned with daily newspapers provide superior local news and informational 

services.  The nominal efforts that the Anti-Deregulatory Parties make to address 

this critical component of the agency’s finding that the cross-ownership ban was 

affirmatively counterproductive to its public interest goals are entirely off-target 

and unpersuasive.  

The Anti-Deregulatory Parties focus on the contention that the elimination 

of the ban on newspaper/broadcast cross-ownership will result in excessive “media 

concentration,” thereby threatening the diversity of viewpoints available to local 

communities.  The FCC correctly found, however, that there is scant evidence 

linking common ownership of newspaper and broadcast outlets to the expression of 

uniform viewpoints.  More fundamentally, the agency properly concluded that the 

abundance of options in today’s local media markets has eviscerated any basis for 

concern about isolated incidents of viewpoint coordination that may occur. 

The agency made clear, moreover, that its decision was based on the entire 

record before it and that the Diversity Index (“DI”) it developed was intended to 



 

5 
WRFMAIN 12131284.12  

serve only as an analytical tool to inform its assessment of broad market trends—

not, as the Anti-Deregulatory Parties insist, as a precise measure of the diversity in 

individual media markets.  In any case, given the conservative assumptions built 

into the DI, any flaws it may have cannot support claims that the FCC’s decision 

was overly deregulatory. 

To the contrary, given the explosive growth in the media landscape since the 

ban was put in place more than a quarter century ago, the affirmative public 

interest benefits inherent in cross-ownership, and the absence of countervailing 

harms, the actions taken by the agency with respect to cross-ownership can 

properly be characterized only as cautious, but entirely justified, steps in the right 

direction.   

ARGUMENT 

I. BECAUSE THE FCC'S ABSOLUTE BAN ON NEWSPAPER/ 
BROADCAST CROSS-OWNERSHIP WAS NOT SUSTAINABLE 
UNDER THE GOVERNING LEGAL FRAMEWORK, THE 
COMMISSION WAS COMPELLED TO REPEAL OR, AT A 
MINIMUM, TO MODIFY THE RESTRICTION 

The Court will be presented with extensive arguments in other briefs that 

explain the high legal burden imposed by both the statute and the Constitution on 

the FCC to justify retention of its old ownership restraints.2  The Newspaper 

Intervenors will endeavor not to duplicate those arguments, but to focus here 
                                                 
2 See, e.g., Brief for Clear Channel Communications, Inc. at 19-27 (“CC Br.”) 
and Brief for Tribune and Media General at 24-25 (“T/MG Br.”). 



 

6 
WRFMAIN 12131284.12  

primarily on responding to the contentions of the Anti-Deregulatory Parties as they 

apply to restrictions on newspaper/broadcast cross-ownership.  See CPI Br. at 14, 

33-37.  The fundamental issue of the proper legal standard is a simple one:  every 

canon of statutory construction requires that Section 202(h) be read to impose a 

heightened burden on the agency in favor of deregulation, and judicial precedent to 

date consistently supports this reading.  Yet even assuming arguendo that the legal 

standard might be lower, the record evidence still compels, at a minimum, 

significant relaxation of the former newspaper/broadcast ban under traditional 

standards of administrative law.  Further, the serious constitutional flaws of a 

regulatory scheme that handicaps a single class of potential speakers also required 

that the FCC eliminate the absolute cross-ownership ban. 

A. Section 202(h) Sets a Heightened Standard for Review of the 
Necessity of Retaining Media Ownership Restraints 

Contrary to the claims of the Anti-Deregulatory Parties, and an inconsistent 

reference by the FCC itself,3 the Commission was correct in stating that Section 

                                                 
3  The FCC’s cursory treatment of the statutory standard question has 
prompted confusion among various parties as to what the agency itself considers 
the standard to be.  Its favorable citation to Fox Television Stations, Inc. v. FCC, 
280 F.3d 1027 (“Fox I ”), reh’g granted in part, 293 F.3d 537 (D.C. Cir. 2002) 
(“Fox II”), in the text of the Order sits oddly with its citation to its construction 
elsewhere of another provision of the 1996 Act, Section 11, which also includes 
the phrase “necessary in the public interest.”  JA0041-42 (2002 Biennial 
Regulatory Review—Review of the Commission’s Broadcast Ownership Rules and 
Other Rules Adopted Pursuant to Section 202 of the Telecommunications Act of 
1996, 18 FCC Rcd 13620, ¶ 11 & n.15 (2003) (citing 2002 Biennial Regulatory 



 

7 
WRFMAIN 12131284.12  

202(h) “carries with it a presumption in favor of repealing or modifying the 

ownership rules” and “upends” traditional administrative law principles by 

requiring that the agency affirmatively justify any decision to retain its broadcast 

ownership restrictions.  JA0041 (¶ 11); see CPI Br. at 21.  The Anti-Deregulatory 

Parties would have the Court ignore the plain meaning of Section 202(h), disregard 

the import of lawmakers’ efforts to change the status quo, contradict prior judicial 

interpretations, and effectively read the provision out of existence.4  That position 

is plainly untenable.       

Text of the Provision—Section 202(h) expressly requires that the FCC 

review its media ownership rules every two years to “determine whether any of 

such rules are necessary in the public interest as the result of competition,” and 

“repeal or modify any regulation it determines to be no longer in the public 

interest.”  1996 Act, § 202(h).  The text thus introduces two new clauses that 

modify the original “public interest” standard of the 1934 Act with respect to 

media ownership rules, importing both a rule of necessity and a linkage to 

                                                                                                                                                             
Review, 18 FCC Rcd 4726, 4730 ¶ 13 (2003)) (“Order”) (hereinafter cited by 
reference to the Joint Appendix and relevant paragraph numbers only)). 

4  Statutory language must be examined by “reference to the language itself, 
the specific context in which that language is used, and the broader context of the 
statute as a whole.”  Robinson v. Shell Oil Co., 519 U.S. 337, 343-44 (1997); see 
also Idahoan Fresh v. Advantage Produce, 157 F.3d 197, 202 (3d Cir. 1998) 
(citing Cowart v. Nicklos Drilling Co., 505 U.S 469, 475 (1992)). 



 

8 
WRFMAIN 12131284.12  

competitive facts in the field.  The Anti-Deregulatory Parties do not explain how 

the FCC could ignore these modifications of the old standard without violating the 

canon which requires construction “so that no provision is rendered inoperative or 

superfluous, void or insignificant.”  Mail Order Ass’n of Am. v. United States 

Postal Serv., 986 F.2d 509, 515 (D.C. Cir. 1993); Acceptance Ins. Co. v. Sloan, 

263 F.3d 278, 283 (3d Cir. 2001).  Instead, they advance lengthy contortions of 

logic that largely ignore both the text and design of Section 202(h) itself.5   

The language of the statute provides the clearest indication of its intent, 

however:  the common or ordinary definition of “necessary” is “absolutely 

required,” “indispensable,” or “essential.”  Merriam Webster’s Collegiate 

Dictionary, 774 (10th ed. 2000).  Construing the amended standard as meaning 

nothing more than “appropriate” is “simply not in accord with the ordinary and fair 

meaning of [the statute’s] terms.”  AT&T v. Iowa Utils. Bd., 525 U.S. 366, 390 

(1999). 

Design and Context of the Statute—The structure and subject matter of the 

1996 Act confirms that Congress expected the statute to drive comprehensive 

                                                 
5  In contending that Fox II eviscerated the deregulatory “presumption” 
established in Fox I, CPI Br. at 22-23, the Anti-Deregulatory Parties fail to 
acknowledge that Fox II modified only a single paragraph of the original 
opinion—leaving intact its statement concerning the presumption as well as the 
deregulatory outcome of the case.  The Anti-Deregulatory Parties rely in part on a 
tortured argument that the presumption applies only to court remedies, CPI Br. at 
25, which Clear Channel refutes.  See CC Br. at 24-25, n.13.   



 

9 
WRFMAIN 12131284.12  

deregulation of the communications industry.6  The Act’s preamble recites that its 

enactment is intended “to promote competition and reduce regulation.”  1996 Act, 

preamble (emphasis added).  The deregulatory design of Section 202 itself also is 

striking.  After reciting six explicit changes that eliminate or relax existing 

restraints, the provision concludes with what might be considered an affirmative 

“mop-up” mandate:  the FCC must continue the work that Congress has begun by 

reevaluating the agency’s ownership limits regularly in light of competitive 

marketplace developments and then “repeal[ing] or modify[ing]” the rules as 

contemporary facts require.  Fox I, 280 F.3d at 1032 (“process of deregulation” to 

extend into the future).  As set forth below, removal of this unnecessary 

impediment to more efficient ownership combinations is the only course consistent 

with “the backdrop of what Congress was attempting to accomplish” in rewriting 

the Communications Act.  Reves v. Ernst & Young, 494 U.S. 56, 63 (1990). 

Legislative history—Should there be any lingering doubt about the meaning 

of a statutory provision after a searching examination of its language and design, a 

court may turn to legislative history to illuminate Congress’ intent.  See, e.g., 

                                                 
6  The Supreme Court has emphasized that “context counts, and [we] stress in 
this regard [that] we must not be guided by a single sentence or member of a 
sentence, but look to the provisions of the whole law, and to its object and policy.”  
Regions Hosp. v. Shalala , 522 U.S. 448, 460 n.5 (1998) (internal citations 
omitted); see also, e.g., U.S. Nat'l Bank v. Indep. Ins. Agents of Am., 508 U.S. 439, 
455 (1993) (“Statutory construction ... is a holistic endeavor.”  ”); Pa. Dep’t of 
Envtl. Resources v. Tri-State Clinical Labs., Inc., 178 F.3d 685, 688 (3d Cir. 1999) 
(internal citations omitted). 



 

10 
WRFMAIN 12131284.12  

Director, Office of Worker’s Comp. Programs v. Sunship, Inc., 150 F.3d 288, 291 

(3d Cir. 1998) (citing Adams Fruit Co. v. Barrett, 494 U.S. 638, 642 (1990)).  In 

this case, the legislative history confirms that the intent of the statute was to 

eliminate unnecessary regulation.  See, e.g., S. Conf. Rep. No. 104-230, at 1 (1996) 

(statute was meant to provide a “pro-competitive, de-regulatory, national policy 

framework”); see also CC Br. at 22, n. 12.  Again, the Anti-Deregulatory Parties 

offer nothing to the contrary.   

Judicial Precedent—The deregulatory thrust of, and evidentiary burden-

shifting imposed by, Section 202(h) was clear to the court that previously 

construed it.7  The D.C. Circuit squarely determined that the provision contains a 

“presumption in favor of deregulation,” Fox I, 280 F.3d at 1048; Sinclair Broad. 

Group, Inc. v. FCC, 284 F.3d 148, 159 (D.C. Cir. 2002), and that the FCC may not 

now rely solely upon “predictive judgments,” as it once did, to support retention of 

any media ownership rule.  280 F.3d at 1051.   

On remand, the FCC finally confronted the facts that contradict the agency’s 

outdated and untested premises for banning common ownership of newspapers and 

broadcast stations.  The FCC correctly found that the flat ban is not needed to 

protect competition, appears to retard localism, and is not required to support 

                                                 
7  As other parties have set forth in detail, the precedent established in earlier 
phases of this proceeding is entitled to consideration by this Court as the “law of 
the case.”  See, e.g., CC Br. at 10, n. 5. 



 

11 
WRFMAIN 12131284.12  

diversity in the majority of communities.  JA0186 (¶¶ 368-69).  The FCC then 

complied with the D.C. Circuit’s directive that the statute mandates deregulation 

when the agency lacks evidence to support retention of an outdated ownership 

restriction.  See Fox I, 280 F.3d at 1042 (“[t]he Commission’s wait and see 

approach cannot be squared with its statutory mandate”).8 

At most, the Anti-Deregulatory Parties’ argument concerning case precedent 

raises the question of whether the rule of necessity within Section 202(h) is 

absolute or merely heightened above the usual deferential standard accorded to 

administrative agencies.  The text and design of the provision make plain that the 

burden on the FCC here is significantly higher than it was prior to the 1996 Act, 

and all existing precedent supports that reading. 

                                                 
8  This outcome also is consistent with decisions construing similarly 
deregulatory provisions of the 1996 Act.  See, e.g., Cellular Telecomms. & Internet 
Ass’n v. FCC, 330 F.3d 502, 510, 512  (D.C. Cir. 2003) (rules “necessary” under 
Section 11 if “required to achieve a desired goal” as demonstrated by “the 
existence of a strong connection” between its regulation and the goal it seeks to 
accomplish); see also CC Br. at 21-22.   



 

12 
WRFMAIN 12131284.12  

 

B. Traditional Administrative Law Principles and the First 
Amendment Also Dictate Repeal of the Newspaper/Broadcast 
Cross-Ownership Ban 

In contending that Section 202(h) is a nullity that leaves the FCC’s former, 

broadly discretionary “public interest” power intact, CPI Br. at 25, the Anti-

Deregulatory Parties also neglect to address the black-letter law that governs 

agency action even under that standard.  Federal courts for at least six decades 

have made clear that the FCC cannot rest on a rule if “time and changing 

circumstances reveal that the ‘public interest’ is not served by application of the 

Regulation[ ].”  NBC v. United States, 319 U.S. 190, 225 (1943).  Thus, the FCC 

must “evaluate its policies over time to ascertain whether they work—that is, 

whether they actually produce the benefits the Commission originally predicted 

they would.”  Bechtel v. FCC, 957 F.2d 873, 881 (D.C. Cir. 1992), rev’d and 

remanded, 10 F.3d 875 (D.C. Cir. 1993).9  These principles have special force in 

the case of the newspaper/broadcast ban, which the FCC admitted at the time of its 

creation was based only on supposition, not evidence.10   

                                                 
9  “Regulatory agencies do not establish rules of conduct to last forever; they 
are supposed, within the limits of the law and of fair and prudent administration, to 
adapt their rules and practices to the Nation’s needs in a volatile, changing 
economy.”  Am. Trucking Assocs., Inc. v. Atchison, 387 U.S. 397, 416 (1967). 
10  Courts have admonished that “[t]he Commission’s necessarily wide latitude 
to make policy judgments based upon predictive judgments deriving from its 
general expertise implies a correlative duty to evaluate its policies over time to 
ascertain whether they work—that is, whether they actually produce the benefits 



 

13 
WRFMAIN 12131284.12  

Through several interrelated dockets stretching back into the mid-1990s, the 

FCC has amassed an extensive, consistent collection of real-world facts that show 

the flat ban has not produced the benefits that the agency anticipated.  Thus, even if 

Section 202(h) had not increased the showing required for retaining the old, 

sweeping prohibition, the FCC’s decision to substantially relax the ban was 

required under the traditional administrative standard and would be entitled to 

traditional Chevron deference upon court review.  See Chevron U.S.A. Inc., v. 

Natural Resources Defense Council, Inc., 467 U.S. 837, 843 (1984). 

As reflected in the T/MG Br. at 20-23, the former absolute ban on cross-

ownership also suffers from numerous First Amendment flaws.  Indeed, the FCC 

itself recognized that the prior regime could not be constitutionally sustained 

because the rules were not a reasonable means to accomplish the agency’s public 

interest purposes.  JA0043-44 (¶ 16).  Although the Newspaper Intervenors 

disagree with the agency’s conclusion that its media ownership rules should be 

evaluated under a rational basis standard, JA0042-43 (¶ 13), we concur that the 

newspaper/broadcast ban could not be maintained even under that minimal 

standard; whatever diminished force the scarcity rationale may retain today is 

                                                                                                                                                             
the Commission originally predicted they would.”  See Bechtel v. FCC, 10 F.3d at 
880. 



 

14 
WRFMAIN 12131284.12  

certainly insufficient to justify a complete ban on newspaper/broadcast cross-

ownership.11     

If the evidentiary record in this proceeding were in equipoise, the FCC 

would be required—at a minimum—to substantially relax the newspaper/broadcast 

ban to satisfy the demands of the 1996 Act, basic principles of administrative law, 

and overriding First Amendment imperatives.  But the evidence is not in equipoise.  

To the contrary, the facts gleaned from actual experience in market after market 

demonstrate that the newspaper ban only frustrates the creation of more efficient 

combinations that would better serve their local communities through the gathering 

and dissemination of more and higher quality local news and informational 

programming.   

                                                 
11  As the Newspaper Intervenors have long maintained, the Court should 
recognize that a restriction on ownership of broadcast stations by newspapers is 
subject to a higher degree of First Amendment scrutiny.  See T/MG Br. at 23-24; 
see also Newspaper Association of America Comments in MM Docket No. 01-
235, at 101-111 (Dec. 3, 2001) (“NAA 2001 Comments”). 

The old newspaper/broadcast cross-ownership ban discriminated against 
newspaper publishers as a class—subjecting them alone to a blanket restraint that 
no other media owner faces.  Such a broad speaker-based restraint is plainly 
suspect under the intermediate scrutiny standard, much less the highest level of 
First Amendment protection.  See, e.g., Chesapeake & Potomac Tel. Co. v. United 
States, 42 F.3d 181, 199-202 (4th Cir. 1994), cert. granted, 515 U.S. 1157 (1996), 
remanded and vacated as moot, Nos. 93-2340, 93-2341 (4th Cir. Apr. 17, 1996); 
see also, e.g., Ark. Writers’ Project, Inc. v. Ragland, 481 U.S. 221 (1987) (strict 
scrutiny required for speaker-based regulations). 



 

15 
WRFMAIN 12131284.12  

II. THE AGENCY’S DECISION TO ELIMINATE ITS CROSS-
OWNERSHIP BAN WAS BASED ON A LENGTHY AND OPEN 
PROCESS THAT AFFORDED AMPLE OPPORTUNITY FOR ALL 
INTERESTED PARTIES TO PARTICIPATE 

The Anti-Deregulatory Parties claim that the FCC’s decision to eliminate its 

absolute ban on newspaper/broadcast cross-ownership was an ill-considered one 

based on an inadequate record and rulemaking process.  See CPI Br. at 2, 9-12, 39-

41.  In fact, the decision was based upon the most comprehensive record ever 

amassed on media ownership issues and was reached only after a protracted series 

of interrelated proceedings that afforded all interested parties repeated 

opportunities over a period of seven years to submit information and opinions 

relevant to the benefits or detriments of newspaper/broadcast combinations.  

A. The Agency’s Decision Was the Result of a Painstakingly Long 
Process and a Remarkably Comprehensive Record 

To provide historical perspective for, and to place in proper context, the 

claims by Anti-Deregulatory Parties that the FCC has “radically overhauled” its 

restriction on newspaper/broadcast cross-ownership, see CPI Br. at 2, it is 

important to note that the ban was adopted nearly three decades ago, in a media 

environment that has been dramatically and irreversibly transformed in the 

intervening years.  See generally JA0065-85 (¶¶ 86-128).  As Tribune and Media 

General point out, even in its decision adopting the ban, the Commission 

recognized the pioneering spirit of cross-owners and specifically concluded that 



 

16 
WRFMAIN 12131284.12  

newspaper-affiliated stations tended to be superior licensees in terms of locally 

oriented service.  Multiple Ownership of Standard, FM & Television Broadcast 

Stations, 50 F.C.C. 2d 1046, 1074, 1078-81 (1975) (“1975 Multiple Ownership 

Report”); see T/MG Br. at 3-5.  To justify its cross-ownership ban, moreover, the 

FCC relied on what the agency itself acknowledged to be a “mere hoped for gain in 

diversity.”  1975 Multiple Ownership Report at 1078; see T/MG Br. at 4-5 

(discussing absence of evidence of harm to competition or reduction in viewpoint 

diversity).     

Given this shaky foundation, it is not at all surprising that the cross-

ownership ban has long been in question.  As early as 1996, in approving the 

merger of ABC and The Walt Disney Company in Capital Cities/ABC, Inc., 11 

FCC Rcd 5841, 5895 (1996) (“ABC/Disney”), the Commission stated 

unequivocally its intention to “commence an appropriate proceeding to obtain a 

fully informed record in this area and to complete that proceeding expeditiously.” 

Id. at 5888.  Then-Chairman Reed Hundt, appointed by President Clinton, issued a 

separate statement emphasizing his concern that “there is reason to believe that . . . 

the newspaper-broadcast cross-ownership rule, is right now impairing the future 

prospects of an important national source of education and information: the 



 

17 
WRFMAIN 12131284.12  

newspaper industry.”  Id. at 5906.12  The agency subsequently reneged on this 

promise, however, initiating an inquiry only with respect to the narrower issue of 

amending the existing waiver policy for newspaper/radio cross-ownership.  See 

JA2458-86 (Newspaper/Radio Cross Ownership Waiver Policy, 11 FCC Rcd 

13003, 13004 (1996)).13   

Without completing that proceeding, the FCC released in March 1998 a 

notice of inquiry to commence the first biennial review proceeding pursuant to 

Section 202(h).  1998 Biennial Regulatory Review—Review of the Commission’s 

Broadcast Ownership Rules and Other Rules Adopted Pursuant to Section 202 of 

the Telecommunications Act of 1996, 13 FCC Rcd 11276 (1998).  In addition to 

seeking comment on all of its media ownership rules, the agency noted that it 

“anticipate[d] taking action in the [newspaper/radio waiver proceedings] during 

1998.”  Id. at 11280.  The Commission took no action at all in the 1998 biennial 

review proceedings until June 2000 when, after Congress had set a specific 

                                                 
12  See also ABC/Disney, 11 FCC Rcd at 5915 (separate statement of 
Commissioner Barrett) (“The fact that this rule is over twenty (20) years old 
provides an even more compelling justification for the Commission’s initiation of a 
rulemaking proceeding to determine the future applicability of this rule.”).   
13  The NAA in 1997 filed a petition for rulemaking detailing changes in the 
marketplace and regulatory environment, documenting the excellent service 
provided by existing newspaper/broadcast combinations, and calling upon the FCC 
to commence a proceeding to reexamine the cross-ownership rule itself, and not 
just the waiver policy.  NAA Petition for Rulemaking, Amendment of Section 
73.3555 of the Commission’s Rules to Eliminate Restrictions on 
Newspaper/Broadcast Cross-Ownership  (filed Apr. 28, 1997).  The NAA Petition 
was incorporated into the subsequent proceedings identified below. 



 

18 
WRFMAIN 12131284.12  

deadline, the agency finally issued its 1998 Biennial Review Report.  15 FCC Rcd 

11058 (2000).  Recognizing that “there may be circumstances in which the 

[newspaper/broadcast] rule may not be necessary to achieve the rule’s public 

interest [objectives],” the FCC committed to “initiate a rulemaking proceeding to 

consider tailoring the rule accordingly.”  Id. at 11102. 

Well over a year later, the Commission finally issued the long-awaited 

notice of proposed rulemaking, seeking comment on a broad list of questions 

ranging from retention of the rule to complete repeal.  Cross-Ownership of 

Broadcast Stations and Newspapers; Newspaper/Radio Cross-Ownership Waiver 

Policy, 16 FCC Rcd 17283 (2001) (“2001 NPRM”).14  Extensive comments were 

filed by a wide array of industry participants—including Media General, Tribune, 

and all of the Newspaper Intervenors15—as well as interest groups including Media 

Access Project, Consumers Union/Consumer Federation of America, Center for 

                                                 
14    In the interim, the FCC had concluded, in the space of just seven months, its 
2000 Biennial Regulatory Review.  The Commission’s 2000 Biennial Regulatory 
Review Report, 16 FCC Rcd 1207 (2001), was devoted largely to a recitation of the 
conclusions reached in the 1998 Biennial Review and a concurrent proceeding on 
television ownership matters, and did not alter the conclusions reached in those 
proceedings.  See id. at 1217, 1225-26. 
15  See, e.g., Media General, Inc. Comments (“Media General 2001 
Comments”); Tribune Company Comments (“Tribune 2001 Comments”); NAA 
2001 Comments; Belo Corp. Comments (“Belo 2001 Comments”); Gannett Co., 
Inc. Comments (“Gannett 2001 Comments”)); and Morris Communications 
Corporation (“Morris 2001 Comments”)).  All were filed in MM Docket No. 01-
235 on December 3, 2001. 



 

19 
WRFMAIN 12131284.12  

Digital Democracy, the Office of Communication, Inc. of the United Church of 

Christ, and Media Alliance.16   

Although the 2001 cross-ownership proceeding was ripe for decision, the 

FCC decided to roll it into its 2002 proceeding (“Omnibus Rulemaking”), which 

would include consideration of several other media ownership rules and be 

designated as the Commission’s 2002 Biennial Review.  JA3450-3523 (2002 

Biennial Regulatory Review—Review of the Commission’s Broadcast Ownership 

Rules and Other Rules Adopted Pursuant to Section 202 of the 

Telecommunications Act of 1996, 17 FCC Rcd 18503 (2002) (“2002 Omnibus 

NPRM”)).  Yet again, extensive comments on cross-ownership were submitted by 

a wide range of parties, many of whom had participated in the prior proceeding.17  

                                                 
16  See, e.g., Consumers Union, Consumer Federation of America, Civil Rights 
Forum, Center for Digital Democracy, Leadership Conference on Civil Rights, and 
Media Access Project Comments; and Office of Communication, Inc. of the United 
Church of Christ, National Organization for Women, and Media Alliance 
Comments.  All were filed in MM Docket No. 01-235 on December 3, 2001.  
These anti-deregulatory comments and exhibits totaled nearly 350 pages. 
 
17  Belo Corp. Comments (“Belo 2003 Comments”); Gannett Co., Inc. 
Comments (“Gannett 2003 Comments”); Morris Communications Corporation 
Comments (“Morris 2003 Comments”); Newspaper Association of America 
Comments; Consumers Union, Consumer Federation of America, Center for 
Digital Democracy, and Media Access Project Comments; and Comments of 
Office of Communication, Inc. of the United Church of Christ, Black Citizens for a 
Fair Media, Civil Rights Forum, Philadelphia Lesbian and Gay Task Force, and 
Women’s Institute for Freedom of the Press Comments.  All were filed in MB 
Docket No. 02-277 on January 2, 2003.  The comments and exhibits of these 
parties alone totaled over 600 pages.  The mammoth record in the 2002 proceeding 
included not only the comments submitted in the Omnibus Rulemaking, but also 
those filed in the 2001 proceeding as well as certain submissions from the 1998 
Biennial Review and 1996 inquiry on the radio/newspaper waiver policy.   



 

20 
WRFMAIN 12131284.12  

The Commission finally announced the results of its proceeding in June 2003, 

releasing the text of the Omnibus Media Ownership Order (“Omnibus Order” or 

“Order”) in early July.  JA0037-0350 

B. The FCC Provided Interested Parties More than Sufficient Notice 

Despite the protracted length and obvious purpose of the Commission’s 

consideration of its newspaper/broadcast cross-ownership ban, the Anti-

Deregulatory Parties complain that they were given inadequate notice of the action 

taken by the agency.  In particular, they claim that the FCC’s failure to propose 

“specific rule changes” in the 2002 Omnibus NPRM and its decision not to seek 

additional comment on one of the analytical tools used to craft the new cross-

media rules—the Diversity Index—constituted “gross violation[s]” of the 

requirement under the Administrative Procedure Act (“APA”) for agencies to 

provide adequate public notice of proposed changes to administrative rules.  See 

CPI Br. at 9-12, 39-41.   

The APA specifically provides, however, that agencies are not required to 

include the specific terms of proposed rules in their rulemaking notices so long as 

they provide an adequate “description of the subjects and issues involved.”  5 

U.S.C §553(b)(3).  This Court repeatedly has held that there is adequate notice if 

the agency has “fairly apprise[d] interested persons of the ‘subjects and issues’ 

before the agency.”  See, e.g., James v. Quinlan, 866 F.2d 627, 631 (3d Cir. 1989) 



 

21 
WRFMAIN 12131284.12  

(quoting Am. Iron & Steel Inst. v. EPA, 568 F.2d 284, 293 (3d Cir. 1977)).  When 

agencies do propose specific rules, moreover, they are not necessarily bound to 

undertake a new round of notice and comment before “adopt[ing] a rule which is 

different—even substantially different—from the proposed rule.”  Id. (quoting Am. 

Iron & Steel Inst. v. EPA, 568 F.2d at 293). 

The notice provided by the FCC regarding proposed changes to the 

newspaper/broadcast cross-ownership ban easily meets applicable APA and 

judicial standards.  In its 2001 NPRM, the agency sought comment on a broad list 

of possibilities ranging from retention to repeal and expressly stated that it “could 

modify [its] newspaper/broadcast cross-ownership rule in a number of ways to 

ensure that it best serves [the agency’s] competition and diversity goals.”  2001 

NPRM, 16 FCC Rcd at 17297.  The options the FCC identified for modification 

included redefinition of the relevant geographic area, adoption of a “market 

concentration” standard, use of a “voice count” test, mandatory structural 

separation of co-owned properties, and outright elimination of the restriction.  Id. 

at 17297-304.  Moreover, the Commission expressly noted that “commenters 

proposing modifications not discussed in this Notice should explain why the public 

interest supports their proposal.”  Id. at 17297. 

Incorporating its 2001 proceeding into the 2002 Omnibus NPRM, the FCC 

again gave notice that the full range of options contemplated in the prior 



 

22 
WRFMAIN 12131284.12  

proceeding remained on the table.  JA3452-53 (2002 Omnibus NPRM, 17 FCC 

Rcd at 18505-06).  In evaluating its diversity objectives, moreover, the 

Commission specifically asked “[w]hat other measures of diversity, quantitative or 

qualitative” it should consider aside from its traditional “voices” test and “what 

tools [it had] to measure diversity with a reasonable degree of accuracy.”  JA3467 

(Id. at 18520).  The Commission further indicated that it was considering “creating 

a new metric” to “reformulate [its] mechanism for measuring diversity and 

competition in a market,” and that it was contemplating “design[ing] a test that 

accords different weights to different outlet types.”  JA3486-87 (Id. at 18539-40).   

The FCC’s decision to eliminate its absolute ban on cross-ownership and 

replace it with more flexible cross-media limits plainly was covered by the broad 

range of options discussed in the Commission’s two NPRMs.  Likewise, the 

Diversity Index—described by the agency as “a method for analyzing and 

measuring the availability of outlets that contribute to viewpoint diversity in local 

media markets,” JA0194 (¶ 391)—fits within the category of media “metrics” 

contemplated in the Omnibus NPRM.  Thus, the Anti-Deregulatory Parties have no 

legitimate claim that the agency acted in haste or that it failed to afford any 

interested party full and fair notice and the opportunity to comment.18 

                                                 
18  There is no merit to the Anti-Deregulatory Parties’ implied argument that 
notice in the Omnibus Rulemaking was somehow defective simply because the 
proceeding was launched with a NPRM rather than a Notice of Inquiry.  See CPI 
Br. at 9.  The APA does not require agencies to issue Notices of Inquiry in order to 



 

23 
WRFMAIN 12131284.12  

III. GIVEN THE COMPELLING EVIDENCE THAT NEWSPAPER-
OWNED BROADCAST STATIONS PROVIDE SUPERIOR LOCAL 
NEWS AND INFORMATIONAL PROGRAMMING, THE FCC 
CORRECTLY FOUND THAT THE CROSS-OWNERSHIP BAN WAS 
NEEDLESSLY FRUSTRATING ITS PUBLIC INTEREST 
OBJECTIVES 

As explained in detail in the Tribune/Media General Brief, the FCC 

correctly determined in its Order that, based on “the overwhelming evidence that 

[newspaper/broadcast] combinations can promote the public interest by producing 

more and better local news coverage,” a flat cross-ownership ban “is not necessary 

to promote our localism goal and . . . , in fact, is likely to hinder its attainment.”  

JA0178 (¶ 354); see T/MG Br. at 9-10, 27-28.   The Commission further 

recognized that the public interest benefits inherent in cross-ownership are a factor 

of tangible economic efficiencies as well as the extensive newsgathering resources 

and commitment to in-depth local coverage that characterize the newspaper 

publishing industry.  See JA0172-73, 0174-75 (¶¶ 342, 347).  These conclusions 

were firmly based on a comprehensive and unambiguous record that consisted of 

FCC-commissioned and independent studies as well as a broad array of real-world 

                                                                                                                                                             
provide adequate notice of proposed rule changes.   See 5 U.S.C. §553(b).  
Moreover, because the Omnibus NPRM was issued pursuant to the Commission’s 
biennial review mandate, parties were on notice that an Order repealing or 
modifying any rules that the Commission concluded were “no longer necessary in 
the public interest” was the required outcome of the proceeding.  1996 Act, 
§202(h).  In addition, as noted above, the Omnibus NPRM was the culmination of a 
seven-year series of FCC and judicial proceedings—including two broad-ranging 
notices of inquiry as well as the 2001 NPRM—in which the issues and options had 
been fully ventilated.   



 

24 
WRFMAIN 12131284.12  

experiences reported by existing newspaper/broadcast combinations and other 

parties.   

The Anti-Deregulatory Parties devote very little attention to these central 

factors in the agency’s decision to relax the rule and offer only perfunctory and 

unsupported efforts to rebut the record before the agency.  Once the FCC record is 

properly evaluated, however, it becomes unequivocally clear that, far from being 

“necessary in the public interest,” the anachronistic cross-ownership ban was 

affirmatively counterproductive to the agency’s public interest goals. 

A. Substantial Empirical Evidence Makes Clear that Newspaper-
Owned Broadcast Stations Provide Superior Locally Oriented 
News and Informational Services   

Among the twelve Media Ownership Working Group (“MOWG”) Studies 

commissioned by the FCC was one that assessed both the quantity and the quality 

of the local news operations at a wide range of broadcast network affiliates, 

comparing those that are jointly owned with daily newspapers to those that are not.   

JA3568-90 (MOWG Study #7, Thomas C. Spavins, Loretta Denison, Scott 

Roberts, and Jane Frenette, The Measurement of Local Television News and Public 

Affairs Programs, released in MB Docket No. 02-277 (September 2002)).19  The 

                                                 
19   The four measures of local news operations included in the Study were:  (1) 
ratings for the 5:30 p.m. and 6:00 p.m. newscasts during the November 2000 
sweeps period;  (2) total hours devoted to news and public affairs programming;  
(3) awards earned from the Radio-Television News Directors Association 
(“RTNDA”) in 2000 and 2001; and (4) A.I. Dupont Silver Baton awards earned 
from the Columbia University School of Journalism between 1991 and 2001.  
JA3570-73 (Study # 7 at Section II). 



 

25 
WRFMAIN 12131284.12  

Study found that “[a]ffiliates co-owned with newspapers experience noticeably 

greater success under our measures of quality and quantity of local news 

programming than other network affiliates.”  JA3569 (Id., Executive Summary); 

see also JA0173-74 (¶¶ 343-344).  Specifically, Study #7 concluded that 

newspaper-owned affiliates aired far more local news and public affairs 

programming than other affiliates, providing an average of 50 percent more weekly 

hours of such programming.20  The cross-owned stations also greatly outperformed 

other stations in news ratings and industry awards.21   

Significantly, Study #7 confirmed the superiority of television stations 

owned by parties engaged in newspaper publishing, even where the newspaper 

properties were not co-located with the TV station.  The results were even more 

pronounced for newspaper/broadcast combinations in the same local market; 

affiliates that were part of local newspaper/broadcast combinations aired an 

average of 25.9 weekly hours of news and public affairs programming, or nearly 

74 percent more than the 14.9 hours provided, on average, by affiliates that were 

                                                 
20  While newspaper-owned affiliates aired an average of 21.9 hours of local 
news and public affairs programming on a weekly basis, the other affiliates 
provided an average of only 14.9 hours.  JA3572 (Id. at Section II). 
21  Newspaper-owned stations received 319 percent of the national average for 
Radio-Television News Directors Association Murrow Awards and 200 percent of 
the national average for the A.I. DuPont Awards.  In comparison, independent 
affiliates received only 39 percent and 22 percent of the national average, 
respectively.  Likewise, the average newscast rating for newspaper-owned 
affiliates in the 5:30 p.m. and 6:00 p.m. timeslots during the study period was 8.0, 
compared to only 6.2 for all other affiliates.  See JA3572-73 (Id.) 



 

26 
WRFMAIN 12131284.12  

not associated with daily newspapers.22  Similarly, stations in local newspaper/TV 

combinations had average ratings of 9.8 and 11 for the 5:30 p.m. and 6 p.m. 

newscasts respectively, dramatically higher than the average ratings of 5.7 and 6.7 

earned by independent affiliates during the same timeslots. 

The results of Study #7 were confirmed shortly thereafter by a study 

released by the Project for Excellence in Journalism (“PEJ”) of Columbia 

University.  JA5113-17 (Project for Excellence in Journalism, Does Ownership 

Matter in Local Television News, released February 17, 2003, updated April 29, 

2003 (“PEJ Study”)); see also JA0174 (¶ 345).23  Based on detailed analyses of 

over 23,000 stories, the PEJ Study found that “stations in cross-ownership 

situations were more than twice as likely to receive an ‘A’ grade than were other 

stations.”  JA5114, 5116 (PEJ Study at 1, 11).  On the whole, these stations “were 

more likely to do stories that focused on important community issues,” “more 

likely to provide a wide mix of opinions, and “less likely to do celebrity human-

                                                 
22  See JA3576 (Study #7 at Appendix A).  Six stations that are part of local 
newspaper/broadcast combinations were included in the Study:  (1) Belo’s WFAA-
TV (co-owned with The Dallas Morning News); (2) WSB-TV (co-owned with The 
Atlanta Journal and Constitution);  (3) WFLA-TV (co-owned with the Tampa 
Tribune);  (4) Gannett’s KPNX-TV (co-owned with the Arizona Republic);  (5) 
WTMJ-TV (co-owned with the Milwaukee Journal Sentinel); and (6) WBNS-TV 
(co-owned with The Columbus Ohio Dispatch).  Id. 
23  Although the Commission found that the results of the PEJ Study were not 
statistically significant, the agency did find that they provided anecdotal support.  
JA0174 (¶ 345). 



 

27 
WRFMAIN 12131284.12  

interest features,” focusing instead on “stories that looked at important trends and 

ideas in their communities.”  JA5117 (Id. at 12). 

B. The Experiences of Existing Cross-Owners Resoundingly Confirm 
the Empirical Findings on the Record 

While these and other empirical studies represent highly persuasive evidence 

of the public interest benefits inherent in cross-ownership, the individual 

experiences of existing newspaper/broadcast combinations provide the most 

powerful evidence on this issue.  See T/MG Br. at 27-28.  There are nearly forty 

combinations still in existence that were grandfathered when the Commission 

adopted the cross-ownership ban in 1975, as well as several combinations that exist 

pursuant to waivers of the cross-ownership ban or that were created through recent 

newspaper acquisitions that do not fall under the restriction until license renewal 

proceedings in 2005 and 2006.  See NAA 2001 Comments at 16-17.24  The 

performances of these combinations—which are located in all corners of the nation 

and across a broad range of market sizes—provide compelling case studies of the 

superior news and informational services fostered by cross-ownership. 

For instance, Belo Corp., the longstanding owner of both The Dallas 

Morning News and WFAA-TV in the Dallas-Fort Worth market, explained how 

cross-ownership has enabled it to provide enhanced local news coverage.  See 

                                                 
24  As of 2001, the grandfathered combinations consisted of 11 TV/newspaper 
combinations, 18 radio/newspaper combinations, and 9 TV/radio/newspaper 
combinations.  See NAA 2001 Comments at 16.   



 

28 
WRFMAIN 12131284.12  

JA2561-64 (Belo 2001 Comments at 4-7); JA3901-06 (Belo 2003 Comments at 3-

8); see also JA0175-76 (¶ 348).  Through information sharing and coordination 

between the separate news staffs, both outlets have been able to cover a wider 

range of stories and have repeatedly been recognized as community-leading news 

outlets.  The station’s evening news broadcasts consistently have ranked first in the 

local market since the 1980s.  Good Morning Texas, a live morning program of 

talk, information and entertainment, has led its time period nearly every quarter 

since its debut in 1994.  Furthermore, WFAA’s journalistic excellence has been 

recognized over the years with numerous industry awards, including three George 

Foster Peabody Awards and seven duPont-Columbia University Awards, broadcast 

journalism’s equivalent of the Pulitzer Prize. 

Media General, Inc., the owner of The Tampa Tribune, WFLA-TV, and 

Tampa Bay Online (“TBO.com”), has worked diligently to bring the benefits of 

cross-ownership to the Tampa, Florida market.  See JA2653-56 (Media General 

2001 Comments at 6-9).  The Company transferred all of its news staff and content 

operations into a state-of-the-art news center several years ago.  Although each of 

the outlets has its own news and editorial staffs that make independent decisions 

about content, a central news desk facilitates the rapid exchange of story ideas, 

news content, and video images.  The pooling of newsgathering resources has 

enabled the newspaper, TV station, and website to present stories from different 



 

29 
WRFMAIN 12131284.12  

angles.  In addition, WFLA-TV’s and TBO.com’s access to the Tribune archives 

and research desk has helped these electronic outlets bring more depth and 

perspective to their stories. 

Gannett’s common ownership of The Arizona Republic and television station 

KPNX in the Phoenix market—as well as <azcentral.com>, a top web site in the 

State of Arizona—has similarly enhanced its ability to disseminate news and 

information to the local community.  See JA2574-78, JA2587-2607 (Gannett 2001 

Comments at 7-11, Exhibit A); JA4043-47 (Gannett 2003 Comments at 4-8); see 

also JA0175-76 (¶ 348).  The Company’s coverage of the Rodeo-Chediski wildfire 

that broke out in June 2002 offers a particularly illustrative example of how the 

three outlets have been able to join forces to the benefit of the public.  To cover the 

massive fire, the largest in Arizona history, The Arizona Republic quickly 

dispatched 25 reporters, a dozen photographers and five graphic artists, while 

KPNX called upon 9 reporters, 9 photojournalists, 3 field producers, 4 technicians 

and a helicopter pilot.  Because of the extensive resources of the newspaper, 

KPNX provided hourly updates and expanded three daily newscasts by a half-hour 

to offer one-hour newscasts at 11 AM, 6 PM and 10 PM;  <azcentral.com> 

streamed these newscasts as well as daily briefings from the Forest Service and 

other agencies involved in managing the fire.   



 

30 
WRFMAIN 12131284.12  

In addition, KPNX’s coverage of local and national politics has expanded 

significantly since Gannett’s acquisition of The Arizona Republic in 2000.  See 

JA2577, JA2591 (Gannett 2001 Comments at 10, Exhibit A at 4).  For example, 

newspaper staffers assigned to cover local ballot initiatives or other political issues 

of local importance now routinely offer their knowledge and insight through 

interviews on KPNX’s morning news programs.  The Arizona Republic’s 

Washington Bureau Reporter and its Editorial Page Editor provide reports on local 

and national political issues on the station—the Editorial Editor even joined the 12 

News election night broadcast team.     

Regular interaction between the Chicago Tribune and WGN-TV—both of 

which are owned by the Tribune Company (“Tribune”) in Chicago—has allowed 

each outlet to provide higher quality journalism to the local community.  See 

JA3022 (Tribune 2001 Comments, at 47).  By way of example, Chicago Tribune 

reporters examined nearly 300 Illinois death penalty cases in 1999, raising 

numerous troubling questions about the state’s death penalty system.  The story 

was aired soon thereafter by WGN-TV.  Early in 2000, Illinois Governor George 

Ryan imposed a moratorium on the death penalty in the state, noting the important 



 

31 
WRFMAIN 12131284.12  

contributions of the Tribune Company in demonstrating the unfairness and 

unreliability of the system.25   

The benefits of cross-ownership have not been limited to television stations.  

The New York Times Company’s common ownership of radio station WQXR-FM 

in the same local market as its flagship newspaper—and the station’s “consequent 

access to [The New York Times’] extraordinary staff of reporters and 

commentators”—has been “directly responsible for many of the programming 

services provided by WQXR.”  See JA2830 (New York Times Company 

Comments in MM Docket No. 01-235, at 8 (Dec. 3, 2001)).  Among the services 

described were “The Front Page Preview,” a summary of the stories being 

considered for page one of the following morning’s newspaper; “Washington 

Report,” a daily morning commentary by reporters from the newspaper’s 

Washington Bureau; “Art and Antiques;” and “On the Trail,” a former program 

that reported on presidential campaigns.  JA2830-31, JA2868-73 (Id. at 8-9, 

Attachment 3). 

                                                 
25  Journal Broadcast Corporation offers a similar example through its joint 
ownership of WTMJ-TV, WTMJ(AM), and the Milwaukee Journal Sentinel.  See 
NAA 2001 Comments at 24-25.  While the newspaper and broadcast stations do 
not share staff or news bureaus, the Company achieves substantial cost savings by 
sharing some of the same news sources as well as a number of centralized business 
and administrative operations.  The radio station is able to maintain a 24-hour news 
operation, with more than twice the news staff of any other radio station in the 
market.  It is consistently the top-rated radio station in Milwaukee.  The TV 
station, likewise, is the news leader in southeastern Wisconsin. 



 

32 
WRFMAIN 12131284.12  

In addition to providing more and higher caliber broadcast news, 

newspaper/broadcast combinations also have an impressive record of launching 

innovative informational services.  Several commenters have provided descriptions 

of newspaper/broadcast combinations that have pooled their resources to create all-

news cable channels, thereby bringing local audiences a new and typically around-

the-clock source of local news and information.  Belo has combined the resources 

of The Dallas Morning News and WFAA-TV to create Texas Cable News 

(“TXCN”), a 24-hour news-on-demand service currently serving approximately 

one million viewers in Texas.  See JA2563 (Belo 2001 Comments at 6); JA3902 

(Belo 2003 Comments at 4); see also JA0175-76 (¶ 348).  Although TXCN has 

independent news-gathering sources, it also draws on the resources of all four of 

Belo’s Texas television stations, including WFAA-TV.  Moreover, reporters from 

The Dallas Morning News frequently appear on the network, providing coverage 

of a wide range of news and informational topics.   

Similarly, the Tribune Company has combined the resources of the Chicago 

Tribune and WGN-TV to create an additional news outlet in the Chicago market:  

ChicagoLand Television News (“CLTV”), a 24-hour all-news local cable channel.  

See JA3023 (Tribune 2001 Comments at 48).  CGEM, a local cable news channel 

was launched in 1994 by Quincy Broadcasting Company—the owner of the 

Quincy Herald-Whig , WGEM-TV, and WGEM(AM) in the much smaller Quincy, 



 

33 
WRFMAIN 12131284.12  

Illinois market.  See JA2907 (NAA 2001 Comments at 33).  Programs on CGEM 

include “City Desk,” a weekly discussion of community issues, featuring senior 

editors from WGEM-TV and the newspaper; “Down to Business,” a weekly show 

with the newspaper’s business reporter; and “GEM archives,” a historical program 

featuring video from the WGEM News Library.26     

As Tribune and Media General explain, moreover, the FCC correctly found 

in its Order that the benefits of cross-ownership are likely to have particular force 

in small markets, where broadcasting revenues tend to be significantly lower than 

those in large, metropolitan areas.  JA0176 (¶ 350); see T/MG Br. at 27-28.  While 

the escalating costs of producing local news have forced local broadcasters 

nationwide to scale back on news coverage and public affairs programming, see 

JA0102-04 (¶¶ 166-168), the impact has been felt disproportionately in smaller 

markets, where the costs of producing news and informational programming are 

comparable to those in larger markets, but advertising revenues are substantially 

lower.  See, e.g., Gray Television, Inc., Notice of Permitted Ex Parte Presentation 

in MB Docket No. 02-277 (April 7, 2003).  Many illustrations of the 
                                                 
26  Existing newspaper/broadcast combinations also have utilized their 
aggregate expertise in publishing and audio/video journalism to develop state-of-
the-art web sites offering unique locally oriented content.  See JA2906 (NAA 2001 
Comments at 32).  For example, Journal Broadcasting Company’s 
<OnWisconsin.com> provides national and local news coverage, a comprehensive 
guide to arts and entertainment in Milwaukee and Wisconsin, and a search vehicle 
that provides access to a wide range of local news and information.  Similarly, 
Gannett has developed <azcentral.com>, now the top web site in the state of 
Arizona, which provides a calendar of local events and links to a vast store of web 
sites mentioned in The Arizona Republic. 



 

34 
WRFMAIN 12131284.12  

counterbalancing impact that cross-ownership can have in the face of these 

challenges are included in the record before the Commission.   

For example, WJAG(AM), which for over 80 years has been owned in 

combination with The Norfolk Daily News in the Sioux City, Iowa market—the 

144th local television market out of the 210 Designated Market Areas (“DMAs”) 

ranked by Nielsen Media Research by number of television households27—has 

served its community with exceptional local news and public affairs programming.  

Between 1999 and 2001 alone, the station was honored with more than 35 awards 

for broadcast excellence from a range of industry organizations—many more than 

most of its counterparts in larger markets.  See JA2902 (NAA 2001 Comments at 

28).28   

The situation is somewhat different for Morris, which currently operates 

newspaper/radio combinations in Amarillo, Texas (the 128th market) and Topeka, 

Kansas (the 138th market) pursuant to temporary conditional waivers of the cross-

ownership ban.  At the time it acquired the radio stations, Morris committed to 

maintain separate staffs for the newspaper and broadcast outlets.  Morris therefore 

                                                 
27  See Broadcasting & Cable Yearbook 2002-2003, at B-236-239. 
28  Similarly, because of Schurz Communications’ combined ownership of the 
South Bend Tribune, WSBT-TV, and two radio stations in South Bend, Indiana, 
the nation’s 87th largest market, the radio stations consistently have provided 
roughly twice as much news and informational programming as their competitors.  
See JA2964-65 (Schurz Communications, Inc. Comments in MM Docket No. 01-
235, at 2-3 (Dec. 3, 2001)). 



 

35 
WRFMAIN 12131284.12  

has been unable to take full advantage of the synergies and efficiencies typically 

generated through cross-ownership.  The journalistic heritage that Morris has 

developed through its many years as a newspaper publisher nevertheless has 

translated into outstanding broadcast services for each of these small-market 

stations.  See JA2805-2811 (Morris 2001 Comments, at 6-12); see also Morris 

2003 Comments at 6-7.29      

The above descriptions represent a mere sampling of those provided in the 

extensive record before the Commission. 30  The conclusion to be drawn from each 

of these many examples is incontrovertibly clear:  as the FCC recognized, 

newspaper/broadcast combinations can and do provide markedly better news and 

informational services than would be the case absent cross-ownership.   

                                                 
29  For example, WIBW(AM), one of Morris’ two stations in Topeka, 
broadcasts 11.5 hours of original, locally produced programming daily.  For three 
of those hours, the station airs an all-news format.  WIBW-FM has its own news 
staff and develops and presents its own newscasts as an integral part of its daily 
programs—unlike the “rip and read” approach common among FM stations, 
especially those in small markets.  In addition, because agriculture is among the 
most important industries in Kansas, the two radio stations share a three-person 
farm reporting staff.  KGNC(AM) and KGNC-FM, Morris’ two stations in 
Amarillo, similarly offer local citizens superior service.  KGNC(AM) produces a 
substantial amount of local news and talk programming and maintains a top-ranked 
agri-business department.  KGNC-FM, in turn, is the only music station out of 
sixteen licensed to Amarillo that presents regular local news programming.  Morris 
consistently has made clear, however, that if the separation requirements were 
lifted, even greater public interest benefits could be realized in each of these small 
markets.  See JA2806-10 (Morris 2001 Comments at 7-11).   
30  See, e.g., JA2567-72 (Cox Enterprises, Inc. Comments at 11-16); JA2881-89 
(News Corporation Limited and Fox Television Holdings, Inc. Comments at 20-23, 
34-36, 41-42); and JA2973-75 (Star Printing Co. Comments at 1-3).  All were filed 
in MM Docket No. 01-235 on December 3, 2001.  See also JA2890-2912 (NAA 
2001 Comments at 16-38). 



 

36 
WRFMAIN 12131284.12  

C. The Anti-Deregulatory Parties Have Presented No Credible 
Evidence Refuting the FCC’s Conclusions Regarding the Benefits 
of Cross-Ownership 

In the face of this extensive and compelling record, the Anti-Deregulatory 

Parties have little to offer in rebuttal.  While they assert that Study #7 should have 

been dismissed by the Commission because it was not strictly limited to same-

market newspaper/broadcast combinations, they point to no empirical evidence of 

their own to contradict the conclusion that broadcasters that are part of same-

market combinations offer superior news and informational services.  See CPI Br. 

at 37.  Nor do they offer any response to the strong conclusion of the Study that 

association of a broadcast outlet with a daily newspaper—even if they are not in 

the same market—significantly increases the quality and quantity of news and 

public affairs programming.     

The Anti-Deregulatory Parties also fail to address any of the extensive 

record evidence regarding the benefits of cross-ownership provided by existing 

combinations.31  Instead, they claim that the Commission wrongly ignored their 

own anecdotal examples, which they contend demonstrate that “common 

ownership has reduced local news and other local programming.”  CPI Br. at 38.  

As the FCC correctly determined in its Order, however, none of this “evidence” 

involves the actual news coverage provided by jointly owned newspaper and 

                                                 
31  See Section III(B), supra; see also JA2896-2912 (NAA 2001 Comments at 
22-38). 



 

37 
WRFMAIN 12131284.12  

broadcast outlets and, thus, it has no bearing on the question of the public interest 

benefits inherent in such cross-ownership.  Id.; JA0176-0177 (¶¶ 351-352).  Based 

on the unambiguous evidence before it, the Commission thus correctly found that 

its absolute ban on newspaper/broadcast cross-ownership was counterproductive to 

its public interest objectives.   

IV. THE COMMISSION CORRECTLY DETERMINED THAT, IN 
TODAY’S ABUNDANT MEDIA MARKETPLACE, A FLAT BAN ON 
NEWSPAPER/BROADCAST CROSS-OWNERSHIP IS NOT 
NECESSARY FOR VIEWPOINT DIVERSITY  

Implicit in the arguments advanced by the Anti-Deregulatory Parties is the 

assumption that common ownership of media outlets necessarily results in limited 

and monolithic news and informational programming and, therefore, that the 

Commission’s decision to eliminate the absolute ban on cross-ownership cannot be 

squared with its obligation to ensure the “widest possible dissemination of 

information from diverse and antagonistic sources.”  CPI Br. at 4-5, 35 (quoting 

Assoc. Press v. US, 326 U.S. 1 (1945)).  The FCC’s record, however, contains 

scant evidence linking common ownership with monolithic content or common 

viewpoints.  See JA0182-83 (¶¶ 362-364); T/MG Br. at 29, 35-39.  (In fact, as 

Tribune and Media General show, restrictions on newspaper ownership of 

broadcast stations “in practice are directly at odds” with the goal of increasing 

access to information.  T/MG Br. at 13, 20. 



 

38 
WRFMAIN 12131284.12  

The Commission’s findings and conclusions are entirely consistent with 

Newspaper Intervenors’ experience and the reality of the newspaper and television 

industries.  In actuality, commercial incentives and marketplace forces more than 

adequately protect the public’s access to a variety of viewpoints.  Indeed, given the 

aggregate number of media outlets through which the public can access 

information and programming nationwide, there is no realistic chance that a single 

entity or owner can have an inordinate effect, in a political, editorial, or similar 

programming sense, on public opinion in any market.     

A. The Commission Correctly Found that There Is Scant Evidence 
that Existing Combinations Express Monolithic Viewpoints 

As Newspaper Petitioners emphasize, the Commission expressly found in its 

Order that the record does not support the conclusion that cross-owned properties 

are likely to demonstrate “uniform bias” sufficient to justify a newspaper/broadcast 

cross-ownership ban.  JA0183 (¶ 364); T/MG Br. at 35.  The evidence on this point 

includes a Study by Professor David Pritchard, which concluded that “common 

ownership of a newspaper and a television station in a community does not result 

in a predictable pattern of news coverage and commentary.”  JA3542-58 (MOWG 

Study #2, Viewpoint Diversity in Cross-Owned Newspapers and Television 

Stations, released in MB Docket No. 02-277 (Sept. 2002)); T/MG Br. at 37-38.  

While the methodology of the Pritchard Study has been criticized, the results 

are entirely consistent with other evidence relied upon by the Commission.  Like 



 

39 
WRFMAIN 12131284.12  

Newspaper Petitioners, T/MG Br. at 38-39, it is the experience of Newspaper 

Intervenors that broadcast reporters and executives, as well as newspaper writers 

and editors, simply do not select and present stories with an eye toward satisfying 

the views of their owner.  Moreover, jointly owned outlets have strong economic 

incentives to avoid exclusively espousing a particular viewpoint or speaking with 

one “voice.”  See, e.g., JA3902-03 (Belo 2003 Comments at 4-5); JA2578-80 

(Gannett 2001 Comments at 11-13); JA2914-17 (NAA 2001 Comments at 40-43). 

For example, while single-outlet owners may all compete for a lowest 

common-denominator market, an owner with several outlets is better served by 

targeting niche markets than by competing with itself and cannibalizing a single 

audience.  Thus, media owners with multiple outlets, including 

newspaper/broadcast combinations, inevitably look to attract another segment of 

the broad audience by distinguishing one outlet from another, increasing rather 

than diminishing content and viewpoint diversity.  See, e.g., JA2918-20 (NAA 

2001 Comments at 44-46). 

In any case, as the Commission itself found, “[i]t is hardly an indictment of 

the media to point out that an outlet may be a proponent of an identifiable editorial 

viewpoint.  And the fact that such viewpoints may reflect popular opinion or have 

widespread appeal is not a ground for government intervention in the marketplace 

of ideas.” JA0177-78 (¶ 352).  The FCC further correctly observed that the 



 

40 
WRFMAIN 12131284.12  

“Constitution forbids government action to pre-select the winners in this 

competition or to guarantee the circulation of any particular set of ideas.”  Id. 

B. In Today’s Local Media Markets, Where Consumers Have Access 
to a Wealth of Alternative Outlets, Any Isolated Incidents of 
Viewpoint Coordination Would Have Little Relevance 

More fundamentally, the Commission expressly and correctly found in its 

Order that, even to the extent isolated incidents of viewpoint coordination may 

occur between commonly owned newspapers and broadcast outlets, the wealth of 

diversity in today’s media marketplace has rendered any such occurrences 

irrelevant.  See JA0184-85 (¶¶ 365-67); T/MG Br. at 30-33.  Thus, the 

Commission’s analysis turns not on whether cross-owned properties are likely to 

demonstrate a common viewpoint, but on whether sufficient antagonistic 

viewpoints exist in today’s marketplace such that, even if certain news comment 

and coverage were self-interested, the public would not be left uninformed.   

JA0183 (¶ 364).    Accordingly, Anti-Deregulatory Parties’ suggestion that 

permitting common ownership of newspapers and broadcast stations will threaten 

the delicate balance of viewpoint diversity in local markets was correctly rejected 

by the Commission. 

V. THE SUGGESTION THAT THE FCC’S NEWSPAPER/ 
BROADCAST CROSS-OWNERSHIP DECISION WILL RESULT IN 
UNDUE MEDIA CONCENTRATION IS WITHOUT MERIT AND 
BASED ON A FUNDAMENTAL MISINTERPRETATION OF THE 
AGENCY'S REASONING 



 

41 
WRFMAIN 12131284.12  

Anti-Deregulatory Parties’ arguments in favor of reinstating the 

newspaper/broadcast cross-ownership ban rely on hypothetical fears and 

speculative predictions that ignore the bulk of the evidence, and misinterpret much 

of the reasoning, in the Commission’s Order.  They assume that the marketplace in 

which newspaper publishers and broadcasters operate is overly “concentrated” and 

that nothing short of a full cross-ownership ban can serve the Commission’s stated 

goals of preserving competition and diversity.  That assumption is plainly 

anachronistic and factually unfounded.   

The Anti-Deregulatory Parties focus their attack primarily on the 

Commission’s use of the Diversity Index (“DI”).  Their assertion that a complete 

ban on newspaper/broadcast cross-ownership ban must be reinstated because of 

alleged flaws in the DI, however, is based on a faulty analysis of the FCC’s 

reasoning.  The agency used the DI primarily as an analytical tool to “inform” its 

judgments with respect to the new cross-media limits (“CML”).  Given the 

amorphous nature of diversity, however, the Commission’s formulation of the DI 

incorporated numerous conservative assumptions, the effect of which was to 

understate—not overstate—the levels of diversity in contemporary media markets.    



 

42 
WRFMAIN 12131284.12  

A. Anti-Deregulatory Parties’ Criticisms of the FCC's “Diversity 
Index” Provide No Basis for Retention of the Cross-Ownership 
Ban 

Ignoring the bulk of the record evidence and the plain language of the 

Commission’s Order, Anti-Deregulatory Parties misleadingly claim that the 

“irrational[]” and “self-serving[]” DI was the “central analytical measure” in the 

FCC’s decision to rescind the cross-ownership ban.  CPI Br. at 20, 40.   The DI, 

however, simply was not pivotal in the Commission’s decision to eliminate the 

newspaper/broadcast cross-ownership rule.32  Therefore, Anti-Deregulatory 

Parties’ claims that the DI is imperfect have little if any bearing on whether the 

agency’s decision was arbitrary and capricious.     

1. Anti-Deregulatory Parties misconstrue the basis for the 
Commission’s decision to eliminate the newspaper ban and 
adopt limited restraints on cross-media ownership 

The Anti-Deregulatory Parties’ myopic focus on the DI portrays the FCC’s 

cross-ownership analysis in a very misleading manner.  See CPI Br. at 39-49.  

Fundamental to the Commission’s determination to eliminate its flat ban on cross-

ownership was not the DI, but the impressive records of existing combinations, 

empirical and real-world evidence regarding the lack of economic competition 

between newspapers and broadcast outlets, the significant public interest benefits 

                                                 
32   As Newspaper Petitioners explain, the Commission’s Order contained 
bifurcated analyses concerning: (1) its determination that a flat ban on cross-
ownership rule was no longer necessary in the public interest; and (2) its reasoning 
for creating new cross-media limits.  T/MG Brief at 9-11. 



 

43 
WRFMAIN 12131284.12  

to be gained through common ownership, and the evidence regarding the explosive 

growth in local media outlets since the ban was implemented.  JA0186 (¶¶ 368-

69); T/MG Br. at 9-10.    

The Commission used the DI primarily to inform its judgments and give its 

new CML some “empirical footing.”  JA0194 (¶391).  At most, the DI should be 

recognized as a “methodological tool” to help the Commission organize the data in 

the record.  JA0209 (¶ 433).   In fact, the Order expressly states that the DI 

“informs, but does not replace [the FCC’s] judgment in establishing rules of 

general applicability that determine where it should draw lines between diverse and 

concentrated markets.”  JA0194 (¶ 391).   Instead, the agency states, the CML “are 

based on a set of assumptions drawn directly from the record evidence in this 

proceeding and premises that are consistent with past Commission policy and 

practice.”  JA0209-10 (¶ 435).   

Anti-Deregulatory Parties further claim that “absurd” results stem from the 

application of the DI to individual media markets.33  See CPI Br. at 48.  The 

Commission repeatedly and explicitly emphasized, however, that the DI cannot be 
                                                 
33  The Anti-Deregulatory Parties’ attempt to apply the DI to individual markets 
and their uniform criticism of the results amount, in effect, to a resurrection of their 
arguments in favor of FCC review of all media transactions on a case-by-case 
basis.  The Commission, however, properly eschewed case-by-case analysis in 
favor of bright line rules, expressly recognizing that bright line rules provide 
certainty to outcomes, conserve resources, reduce administrative delays, lower 
transaction costs, increase the transparency of the agency’s processes, and ensure 
consistency in decisions.  JA0062-64 (¶¶ 80-85).   

 



 

44 
WRFMAIN 12131284.12  

applied on a particularized basis.  Rather, the DI “is a blunt tool,” useful “only in 

the aggregate” and “cannot, and will not, be applied by the Commission to measure 

diversity in specific markets.” JA0197 (¶ 398). 

As the FCC observed, measuring diversity is “as much art as science.”  

JA0212 (¶ 441).  In confronting the challenge of identifying markets that might 

give it cause for concern in terms of preserving diversity of viewpoint, the 

Commission observed that “[d]iversity is not susceptible to microscopic 

examination; it cannot be mapped with any known formal system or reduced to 

mathematical equations.”  Id.  Given the elusive nature of diversity and the 

unambiguous language of the Commission’s Order, it is clear that the Commission 

could not and did not rely exclusively, or even primarily, on the DI as its basis for 

eliminating the newspaper/broadcast cross-ownership ban.  Even if application of 

the DI may not provide the optimal result in all cases, by no means do any flaws 

inherent in the DI standing alone render the FCC’s decision with regard to 

elimination of the cross-ownership ban arbitrary or capricious.  

2. The Diversity Index substantially underestimates the actual 
level of diversity in today’s local markets 

Assuming, arguendo, that the DI rises to the level of importance ascribed to 

it by Anti-Deregulatory Parties, it cannot fairly be said that the DI overstates the 

levels of diversity available to today’s consumers in local media markets.  In fact, 

by the Commission’s own admission, the DI errs on the side of caution by 



 

45 
WRFMAIN 12131284.12  

excluding certain outlets that contribute to viewpoint diversity, including cable 

television, magazines, low power television and radio stations, despite record 

evidence that these outlets serve as important sources of local news and 

information.  The DI also incorporates the conservative assumption that each local 

market has only one weekly newspaper.  JA0194-95 (¶ 392); T/MG Br. at 43-44.    

Anti-Deregulatory Parties argue, conversely, that the DI is overly inclusive 

because it incorporates media that offer little or no local news.  They claim, for 

example, that the Internet, which is included in the Index, is inherently non-local.  

But the Commission correctly found otherwise:  “There is a virtual universe of 

information sources on the Internet and there are websites not maintained by 

existing news media conveying information on everything from fringe political 

groups to local civic events.”  JA0207 (¶ 427).  As the Commission properly 

recognized in its Order, the Internet has enhanced greatly the ability of consumers 

to perform their own local newsgathering function, aggregating information from 

the web sites of their local government, courthouse, schools, or community centers.  

See also NAA 2001 Comments, Appendix I at 18-20 (discussing development of 

Internet into rich source of local news).34    

                                                 
34  Public participation in the Commission’s ownership proceeding is in itself 
testament to the power of the Internet in enhancing the ability of citizens to be 
informed about complex issues and express their opinions effectively in civic 
discourse.  See Chris Baker, “FCC Relaxes Rules for Media Ownership,” The 
Washington Times (June 3, 2003), available at 
http://www.washtimes.com/business/20030602-102133-4079r.htm (visited Nov. 2, 
2003).  Similarly, the power of the Internet to “spread information and to create ad 



 

46 
WRFMAIN 12131284.12  

The Anti-Deregulatory Parties also claim that the DI fails to meet the FCC’s 

stated objective of assessing diversity because it assumes equal market shares for 

all broadcast outlets in a market.  CPI Br. at 44-45.  Instead, these parties argue, the 

Commission should have incorporated a usage measure in order to reflect actual 

behavior.  The FCC considered and correctly rejected that course, however, 

expressly stating that its “goal is not to prescribe what content citizens access, but 

to ensure that a wide range of viewpoints have an opportunity to reach the public.”  

JA0206 (¶ 425).   Thus, the DI logically accounts for the general availability of 

media, not the popularity of specific outlets within the same medium, in assessing 

whether a particular viewpoint could be “blocked from transmission to the public.” 

JA0205 (¶ 420).      

In sum, the DI was neither meant to be “perfect, nor absolutely precise.”  

JA0194 (¶ 391).  If anything, given its understatement of the level of viewpoint 

diversity available in local markets, T/MG Br. at 43-44, the Commission’s use of 

the DI in informing its judgments about cross-media ownership restrictions should 

be viewed as unnecessarily cautious and not overly deregulatory.     

                                                                                                                                                             
hoc organizations” was demonstrated by the overwhelming response to the FCC’s 
first hearing on localism held in Charlotte, NC on October 22, 2003.  See Inside 
Radio (October 24, 2003). 



 

47 
WRFMAIN 12131284.12  

B. The FCC’s Decision Was a Long Overdue but Cautious Response 
to a Diverse and Competitive Marketplace  

The Anti-Deregulatory Parties’ concerns that the FCC’s newly revised 

ownership rules will significantly alter the American media landscape, hurt 

competition, and cause severe reductions in the number of independent voices 

available to the public are—if not entirely baseless—greatly exaggerated.  See CPI 

Br. at 14-15.  Both the record and common sense support the obvious conclusion 

that the marketplace in which newspaper publishers and broadcasters operate today 

is not the marketplace of the 1960s and 1970s.  T/MG Br. at 30.  The Commission 

found that “the vast majority of local media markets are healthy, well-functioning, 

and diverse.”  JA0209 (¶ 433).   Given the multitude and ready accessibility of 

other news and informational outlets in today’s marketplace, broadcasters simply 

do not and cannot function as information gatekeepers or foreclose full and open 

discourse.   Moreover, despite the expansion of media holdings by some 

companies, the record demonstrates that media ownership concentration has 

decreased significantly since the media ownership rules were put in place.  See, 

e.g., JA3524-41 (MOWG Study #1, Scott Roberts, Jane Frenette, and Dione 

Stearns, A Comparison of Media Outlets and Owners For Ten Selected Markets, 

released in MB Docket No. 02-277 (September 2002)).  

While Anti-Deregulatory Parties’ attempt to make a case against additional 

“media concentration” is somewhat open-ended, it would appear their principal 



 

48 
WRFMAIN 12131284.12  

concern is that the Commission’s decision to permit certain cross-media 

combinations will result in control of public debate.  See CPI Br. at 34-37.  The 

Commission correctly found that “[g]iven the growth in media outlets, the 

influence of any single viewpoint source is sharply attenuated.”  JA0185 (¶ 366); 

see also T/MG Br. at 30; Section IV(B), supra.  Anti-Deregulatory Petitioners’ 

attempts to link “media concentration” to insufficient viewpoint diversity are, 

therefore, untenable. 

To the extent Anti-Deregulatory Parties’ arguments about “media 

concentration” may reflect concern about the competitive ills that could result from 

newspaper/broadcast combinations, they are similarly unfounded.  See CPI Br. at 

48-49.  Anti-Deregulatory Parties ignore the FCC’s finding that “a 

newspaper/broadcast combination  . . . is not a horizontal merger and cannot 

adversely affect competition in any market,” and casually disregard the fact the 

record contains no evidence that existing grandfathered or other permissible 

newspaper/broadcast combinations—many involving market leading, network-

affiliated television stations and widely read dailies—wield undue economic 

power.  JA0168-71 (¶¶ 332-37); T/MG Br. at 26-27.   

While the agency found no need to create new economic protections, it erred 

on the side of caution with respect to diversity, creating the new CML to ensure 

that no combination of cross-media properties would be in a position to “dominate 



 

49 
WRFMAIN 12131284.12  

public debate.”  JA0209 (¶ 432).  Under the revised restrictions, cross-ownership 

among daily newspapers, television stations and radio stations will not be 

permitted in the nation’s small markets—those with three or fewer televisions 

stations.  Similarly, the FCC continued to impose limits on cross-ownership in the 

middle tier of markets—those with four to eight television stations.  Only in the 

nation’s largest markets were the cross-ownership restrictions lifted.    In those 

markets, the Commission correctly found that there are abundant alternatives.  

JA0217-23 (¶¶ 456-72). 

Even in these largest markets, however, significant constraints will remain.  

In addition to the CML, the agency’s separate local television and radio ownership 

limits will serve to further protect diversity.35  Accordingly, any permissible 

newspaper/broadcast combination will face competition from at least three (and 

generally several more) independently owned televisions stations and multiple 

                                                 
35  Anti-Deregulatory Parties assert that the Commission’s Order is “internally 
inconsistent” because it concludes that while the newspaper/broadcast cross-
ownership rule is no longer necessary to protect viewpoint diversity, the local radio 
limits are.  CPI Br. at 38.  The ban on newspaper/broadcast cross-ownership 
adopted by the Commission in 1975 is the only media ownership rule that had not 
been recalibrated by the agency to reflect current marketplace realities.  By 
contrast, the limits on local and national radio ownership have been incrementally 
relaxed over the past two decades.  Moreover, unlike the cross-ownership 
restrictions, the local radio limits are essentially competition, not diversity, based 
and apply only to media outlets in the same service.  Nothing in the FCC’s 
discussion concerning the local radio limits contradicts its determination that the 
proliferation of media outlets has obviated the need for a cross-media prohibition 
on same-market newspaper/broadcast outlets to protect viewpoint diversity.   



 

50 
WRFMAIN 12131284.12  

competing radio outlets, not to mention the numerous other print and electronic 

media that characterize the existing marketplace.     

Anti-Deregulatory Parties’ attempt to use an illustration from the 

Philadelphia market to underscore their claims is highly unrealistic and grossly 

exaggerated.  “[I]n Philadelphia,” these parties claim, the Philadelphia Inquirer 

may now own the first-, fifth- and sixth- ranked TV stations, along with eight radio 

stations (including the all-news stations).”  See CPI Br. at 34.  This statement 

assumes, first, that there would be no competitive buyers for these media 

properties, an exremely improbable scenario.  Second, it fails for account for 

review of proposed mergers by agencies other than the FCC.  Should such a 

proposed merger raise competitive issues, it would not likely survive antitrust 

review by the Department of Justice.  Finally, the Anti-Deregulatory Parties 

neglect to mention that the hypothetical combination would still face competition 

from 12 commercial and 5 noncommercial television stations, 35 radio stations, a 

competing daily newspaper and a host of additional media.36  

The Commission’s decision to relax the absolute prohibition on 

newspaper/broadcast combinations was, in fact, a cautious response to an extensive 

record that unambiguously demonstrates that today’s marketplace is characterized 

                                                 
36  See Broadcasting & Cable Yearbook 2002-2003, at B-208; BIA Financial 
Network, 2003 Investing in Radio Market Report (2d ed. Winter 2003); Editor and 
Publisher Yearbook, at I-352-79 (83rd ed. 2003). 



 

51 
WRFMAIN 12131284.12  

not by media monopolies, but by healthy competition and an unprecedented 

amount of choice.  The FCC correctly recognized that it is not “media 

concentration” that has the potential to harm the public interest, but the possibility 

that outdated and unnecessary restrictions such as the newspaper/broadcast cross-

ownership ban will limit improvements in media markets and technologies, thus 

crippling the ability of the broadcast and print media to provide significant benefits 

to the public. 



 

52 
WRFMAIN 12131284.12  

 

VI. CONCLUSION 

For the foregoing reasons, the Court should reject the claims of Anti-

Deregulatory Parties and uphold the FCC’s decision to repeal the absolute 

prohibition on newspaper/broadcast cross-ownership.  That decision was 

compelled by the governing legal principles and fully supported by the record, 

which, in fact, justifies outright elimination of cross-ownership restrictions. 

Respectfully submitted,  
 
 
___________________________ 
James R. Bayes*  
 
 
___________________________ 
Kathleen A. Kirby** 
 
Richard E. Wiley 
Martha E. Heller 
WILEY REIN & FIELDING LLP 
1776 K Street, N.W. 
Washington, D.C.  20006 
TEL: 202.719.7000 
FAX: 202.719.7049 
 
*Counsel of Record for NAA, Belo, 
and Morris 
 
**Counsel of Record for Gannett 

 

November 3, 2003 



 

53 
WRFMAIN 12131284.12  

 

CERTIFICATION OF BAR MEMBERSHIP  

I, James R. Bayes, hereby certify that I am a member of the bar of the United 

States Court of Appeals for the Third Circuit. 

 

___________________________ 
James R. Bayes 



 

54 
WRFMAIN 12131284.12  

CERTIFICATE OF COMPLIANCE PURSUANT TO FED. R. APP. P. 
32(A)(7)(C) 

Pursuant to Fed. R. App. P. 32 (A)(7)(C), counsel for Newspaper 

Intervenors certifies that this brief complies with the applicable type-volume 

limitations.  The attached brief for Petitioner is printed using a proportionally 

spaced, 14-point Times New Roman typeface and contains 12,159 words, 

excluding the parts of the brief exempted by Fed. R. App. P. 32(a)(7)(B)(iii).  This 

certificate was prepared in reliance on the word count of the word-processing 

system (Microsoft Word) used to prepare this brief. 

 

 

___________________________ 
James R. Bayes 

 



 

1 
WRFMAIN 12131284.12  

CERTIFICATE OF SERVICE 

I, Wanda L. Thorpe, hereby certify that on November 3, 2003, I caused a copy of 

the foregoing Brief for Intervenors Newspaper Association of America, Belo 

Corp., Gannett Co., Inc., and Morris Communications Corporation to be delivered 

via UPS Next Day Air mail to the following: 

Nancy C. Garrison 
U.S. Department of Justice 
Antitrust Division 
Patrick Henry Bldg. 
601 D Street, N.W., Room 10353 
Washington, DC  20530 
 
Counsel for United States of America 

John A. Rogovin 
Daniel M. Armstrong 
Jacob M. Lewis 
C. Grey Pash, Jr. 
Nandan M. Joshi 
Federal Communications Commission 
C/O Office of the Secretary, FCC 
9300 East Hampton Drive 
Capitol Heights, MD 20743 
 
Counsel for Federal 
Communications Commission 
 

Michael D. Hays 
Kenneth D. Salomon 
John R. Feore, Jr. 
M. Anne Swanson  
Theodore L. Radway 
Dow, Lohnes & Albertson, PLLC 
1200 New Hampshire Avenue, 
N.W. 
Suite 800 
Washington, DC  20036-6802 

Counsel for Media General, Inc. 
Paxson Communications 
Corporation, Millcreek Broadcasting, 
L.L.C., and Simmons Media Group, 
LLC 
 

Donald B. Verrilli, Jr. 
Ian Heath Gershengorn 
Michael B. DeSanctis 
Jenner & Block, LLC 
601 Thirteenth Street, N.W. 
Washington, DC  20005 
 
Henry L. Baumann 
Jack N. Goodman 
Jerianne N. Timmerman 
National Association of Broadcasters 
1771 N Street, N.W. 
Washington, DC  20036 
 
Counsel for National Association of 
Broadcasters 
 



 

2 
WRFMAIN 12131284.12  

Henk Brands 
Patrick S. Campbell  
Paul, Weiss, Rifkind, Wharton & 

Garrison LLP 
1615 L Street, N.W. 
Suite 1300 
Washington, DC  20036 
 
Counsel for Fox Entertainment 
Group, Inc., Fox Television Stations, 
Inc., and Viacom Inc. 
 

Ellen S. Agress 
The News Corporation Limited  
1211 Avenue of the Americas 
New York, New York  10036 
 
Maureen A. O’Connell 
The News Corporation Limited 
444 North Capitol St., N.W., Suite 
740 
Washington, DC  20001 
 
Counsel for Fox Entertainment 
Group, Inc., and Fox Television 
Stations, Inc 

Robert A. Long, Jr. 
Jennifer A. Johnson 
Covington & Burling  
1201 Pennsylvania Avenue, N.W. 
Washington, DC  20004-2401 
 
Counsel for CBS Television Network 
Affiliates Association, NBC Television 
Affiliates, and Network Affiliated 
Stations Alliance 
 

Shelby D. Green  
Pace University School of Law 
78 No. Broadway 
White Plains, NY 10603 
 
Counsel for The National Council of 
the Churches of Christ in the United 
States 

Michael D. Fricklas 
Mark C. Morril 
Viacom Inc. 
1515 Broadway  
New York, NY 10036 
 
Counsel for Viacom Inc. 
 

Michael K. Kellogg 
Mark L. Evans 
Kellogg, Huber, Hansen, Todd & 

Evans, P.L.L.C. 
1615 M Street, N.W. 
Suite 400 
Washington, DC  20036 
 
Lawrence Tu 
Susan Weiner 
National Broadcasting Company, Inc.  
30 Rockefeller Plaza 
New York, New York  10112 
 



 

3 
WRFMAIN 12131284.12  

F. William LeBeau 
National Broadcasting Company, Inc. 
1299 Pennsylvania Ave., N.W. 
Washington, DC  20004 
 
Counsel for National Broadcasting 
Company, Inc., and Telemundo 
Communications Group, Inc. 
 

Wade H. Hargrove 
Mark J. Prak 
Brooks, Pierce, McLendon, 

Humphrey & Leonard 
1600 Wachovia Capitol Center 
150 Fayetteville Street Mall 
Raleigh, NC 27601 
 
Counsel for the ABC Television 
Affiliates Association and the Network 
Affiliated Stations Alliance 
 

Angela J. Campbell 
James A. Bachtell 
Citizens Communications Center 
Project 
Institute for Public Representation  
Georgetown University Law Center 
600 New Jersey Avenue, N.W. 
Washington, DC  20001 
 
Counsel for Media Alliance and the 
Office of Communication of the 
Untied Church of Christ, Inc. 

Andrew Jay Schwartzman 
Cheryl A. Leanza 
Harold Feld 
Media Access Project 
Suite 1118 
1625 K Street, N.W.  
Washington, DC  20006 
 
Counsel for the Prometheus Radio 
Project, Fairness and Accuracy in 
Reporting, and Center for Digital 
Democracy 

Kathryn R. Schmeltzer 
Barry H. Gottfried 
Paul A. Cicelski 
Scott R. Flick 
Brendan Holland 
Christopher J. Sadowski 
Shaw Pittman LLP 
2300 N Street, N.W. 
Washington, DC  20036 
 
Counsel for Sinclair Broadcast 
Group, Inc., and Univision 
Communications, Inc. 
 

Samuel L. Spear 
Spear Wilderman Borish Endy Spear 

& Runckel 
Suite 1400  
230 South Broad Street 

Jerome M. Marcus 
Berger & Montague, P.C. 
1622 Locust Street 
Philadelphia, PA 19103 
 



 

4 
WRFMAIN 12131284.12  

Philadelphia, PA 19102 
 
Counsel for the Prometheus Radio 

Project 

Dianne Smith 
Special Projects Counsel 
Capitol Broadcasting Co., Inc. 
2619 Western Boulevard 
Raleigh, NC 27606 
 
Counsel for Capitol Broadcasting 
Company, Inc. 
 

David Honig 
Executive Director 
Minority Media and 

Telecommunications Council 
3636 16th Street, N.W. #B-366 
Washington, DC  20010 
 
Counsel for Minority Media and 
Telecommunications Council, 
American Hispanic Owned Radio 
Association, Civil Rights Forum on 
Communications Policy, League of 
United Latin American Citizens, 
Minority Business Enterprise Legal 
Defense and Education Fund, 
National Asian American 
Telecommunications Association, 
National Association of Latino 
Independent Producers, National 
Coalition of Hispanic Organizations, 
National Council of La Raza, 
National Hispanic Media Coalition, 
National Indian Telecommunications 
Institute, National Urban League, 
Native American Public 
Telecommunications, Inc., PRLDEF-
Institute for Puerto Rican Policy, 
UNITY: Journalists of Color, Inc., 
and Women’s Institute for Freedom of 
the Press 
 

Crane H. Kenney 
Tribune Company 
435 N. Michigan Avenue 
Chicago, IL  60611 
 
Carter G. Phillips 
R. Clark Wadlow 
Mark D. Schneider 
James P. Young  
Anita L. Wallgren 
Sidley Austin Brown & Wood LLP 
1501 K Street, N.W. 
Washington, DC  20005 
 
Counsel for Tribune Company 



 

5 
WRFMAIN 12131284.12  

David P. Fleming 
General Counsel, Gannett 
Broadcasting 
Gannett Co., Inc. 
7650 Jones Branch Drive 
McLean, VA  22107 
 
Counsel for Gannett Co., Inc. 
 

Guy Kerr 
Senior Vice President/Law and 

Government & Secretary  
Belo Corp. 
400 South Record Street 
Dallas, TX  75202 
 
Counsel for Belo Corp. 
 

John F. Sturm 
President and Chief Executive Officer 
Newspaper Association of America  
1921 Gallows Road 
Suite 600  
Vienna, VA  22182-3900 
 
Counsel for the Newspaper 
Association of America 

John E. Fiorini, III 
Helgi C. Walker 
Eve Klindera Reed 
Wiley Rein & Fielding LLP 
1776 K Street, NW 
Washington, DC 20006 
 
Counsel for Emmis Communications 
Corporation, and Clear Channel 
Communications, Inc. 

David A. Irwin  
Alan C. Campbell 
Jason S. Roberts 
Irwin, Campbell & Tannenwald, P.C. 
1730 Rhode Island Avenue, N.W. 
Suite 200 
Washington, DC  20036-3101 
 
Counsel for Sunbelt Communications 
Company, Diversified 
Communications, Press 
Communications, LLC, and Family 
Stations, Inc 
 

Paul C. Besozzi 
Stephen Diaz Gavin 
Patton Boggs LLP 
2550 M Street, N.W. 
Washington, DC  20037 
 
Timothy R. Smith  
Nassau Broadcasting Holdings, Inc. 
Nassau Broadcasting II, L.L.C. 
619 Alexander Road, 3rd Floor 
Princeton, NJ  08540 
 
Counsel for Nassau Broadcasting II, 
L.L.C., and Nassau Broadcasting 
Holdings, Inc. 
 



 

6 
WRFMAIN 12131284.12  

Glenn B. Manishin 
Stephanie A. Joyce 
Kelley Drye & Warren LLP 
8000 Towers Crescent Drive  
Suite 1200 
Vienna, VA  22182 
 
Gene Kimmelman 
Senior Director of Public Policy and 

Advocacy 
Consumers Union  
1666 Connecticut Avenue, N.W. 
Suite 310 
Washington, DC  20009-1039 
 
Counsel for Consumer Federation of 
America and Consumers Union 

Rachel Weintraub 
Assistant General Counsel 
Consumer Federation of America 
1424 16th Street, N.W., Suite 604 
Washington, DC  20036 
 
Counsel for Consumer Federation of 
America and Consumers Union 
 
 

 

 

Wanda L. Thorpe 
 


