
http://www.northjersey.com/print.php?qstr=ZmdiZWw3Zjd2cWVlRUV5eTcyMjcyNzEmeXJpcnk3ZjcxN2Y3dnFlZUVFeXkyMg==

TARIQ ZEHAWI / THE RECORD
Critics and supporters of WWOR-TV packed a 

public forum organized under pressure from Sen. 
Frank R. Lautenberg on the station's bid for a 
license renewal at Rutgers' Newark campus on 
Wednesday. 

A quarter-century of 
battle

1980: FCC revokes 
RKO's license for 
WOR-TV, Channel 9, 
because of alleged 
misconduct by parent 
company.

1982: FCC renews
license after station 
agrees to move to New 
Jersey.

1983: Station licensed in 
New Jersey.

1986: Operations move 
to new $25 million 
headquarters in 
Secaucus.

Print | Close

WWOR license under fire 
Thursday, November 29, 2007 

By KEVIN G. DeMARRAIS
STAFF WRITER 

 Correction

NEWARK – Sen. Frank R. Lautenberg and spokesmen for
several community organizations asked the Federal
Communications Commission on Wednesday to reject
WWOR-TV's application for a license renewal unless the
station improves its coverage of New Jersey.

But supporters of the station, including leaders of several other 
community groups, said that Channel 9, the only major 
commercial station licensed in the state, has been a valuable 
asset to the state and deserves to be licensed for an additional 
eight years.

"Channel 9 is based in New Jersey; it's time for the FCC to 
make sure it covers New Jersey," Lautenberg, D-N.J., said in opening remarks at the two-hour public 
forum at Rutgers University.

"If the FCC renews Channel 9's license, it needs to get tough and make certain that New Jersey gets the 
news coverage it needs and deserves," he said. 

To retain its license, WWOR should commit to keeping its news department and production studios in 
New Jersey, identify itself as a New Jersey station, and meet specific, measurable goals for its coverage 
in the state, he said.

The battle over the renewal is centered on a 1982 agreement 
engineered by former Sen. Bill Bradley, in which the station's previous 
owner was allowed to retain its license only if the station would move its 
studio and offices to New Jersey from New York "and operate in New 
Jersey for the benefit of the people in [the] state."

The agreement said Channel 9 "will not be a New Jersey station in 
name only. It will serve the people of New Jersey."

Wednesday's forum was scheduled under pressure from Lautenberg 
after several organizations filed petitions last spring saying the station 
had failed to meet its obligation to the state.

Opponents claim that although WWOR is licensed in Secaucus, its 
coverage is more focused on New York. Until Tuesday, even the logo 
on its Web site was "My 9 New York," several speakers said.

WWOR, whose license expired on June 1, is owned by Fox Television 
Stations Inc., which also owns Channel 5.

"Channel 9 has a simple, straightforward directive to have a special 
focus on issues of relevance to New Jersey," said Paula Desai of 
Clifton, the associate director of the Media Access Project, which 
opposes the renewal.

"Based on the evidence provided by Voice for New Jersey [another 
opponent] and the obvious branding of Channel 9 as a station dedicated 
to New Yorkers, the commission cannot seriously conclude that 



http://www.northjersey.com/print.php?qstr=ZmdiZWw3Zjd2cWVlRUV5eTcyMjcyNzEmeXJpcnk3ZjcxN2Y3dnFlZUVFeXkyMg==

1987: MCA purchases 
license from RKO for 
$387 million, changes 
name to WWOR.

1990: MCA spins off 
WWOR as separate 
company, Pinelands Inc.

1991: Bid by group led
by Teaneck women 
seeking broadcast 
license rejected by FCC.

1992: Chris-Craft
Industries buys station 
for $310 million.

1999: Station granted 
8-year license.

2001: FCC, by 3-2
votes, approves 
Channel 9 sale to Fox 
Television Stations Inc.

2004: Fox announces 
plans to leave state, but 
reverses decision under 
congressional pressure.

2007: Several 
organizations petition 
FCC to deny license 
renewal. 

Source: Record archives

Channel 9 broadcasts in the interest of New Jersey residents," Desai 
said.

Opponents cite statistics showing Channel 9 devoted fewer than 170 
news stories a year to New Jersey from 1999 to 2006.

Fox officials counter with what they say is "exemplary service to the 
residents of northern New Jersey" since they acquired the station in 
2001, and more than a dozen community groups supported than 
position.

"Renew the license," said Curtiss Farrow, owner of Irving Street Rep in 
Newark, which produces the annual McDonald's Gospelfest with 
support from WWOR.

A fact sheet issued by the station says its daily 10 p.m. newscast 
"spends a substantial amount of time covering issues of importance to 
WWOR-TV's New Jersey viewers, including extensive election 
coverage," and works with The Record "to enhance local coverage."

The station says it provides timely news updates and bottom-of-screen 
"crawls" with news of "great [importance] to its northern New Jersey 
viewers" and includes numerous local politicians and community leaders 
on its weekly public affairs programming.

The station also broadcasts games of three professional sports teams –
the Nets, Giants and Yankees – and regional events of interest to New
Jersey view- ers, such as the muscular dystrophy telethon and the
Puerto Rican Day parade.

Frank Scandale, The Record's editor, said he could not comment on 
what the station had done in the past, but said that since last spring, 
when it began a news-sharing arrangement with the paper, WWOR has 
shown "a commitment to local news."

This is just the latest dispute in the station's many years of strained 
relationship with New Jersey, starting 25 years ago. That's when 
Channel 9 agreed to move to the state from New York to comply with a 
federal law requiring the FCC to set aside at least one VHF license for 
every state.

The move came after the FCC stripped what was then known as 
WOR-TV of its license when an investigation found the station's parent 
at the time, General Tire and Rubber Co., had engaged in corporate 
misconduct.

A federal appeals court overturned the decision, but the dispute led to federal legislation pushed through 
Congress by Bradley guaranteeing a five-year license renewal to any station that agreed to relocate in
the state.

Once in the state, Channel 9 vastly increased its New Jersey news reports and opened a State House 
bureau. But the station gradually cut back, and it closed the bureau and announced plans to leave in 
2004.

A month later, under pressure from Lautenberg and six members of the state's congressional delegation, 
Fox backed off and agreed to keep its news-gathering operations here.

Since 2001, WWOR has invested $12 million in capital improvements in Secaucus, where it has more 
than 250 employees.

E-mail: demarrais@northjersey.com

Copyright © 2007 North Jersey Media Group Inc.
Copyright Infringement Notice  User Agreement & Privacy Policy


