National Journal The Hotline

Cook's Calls

Sign up now to get
weekly political
analysis from
Charlie Cook
e-mailed straight to
your inbox.

About National
Journal Group
Click here for links
to information on all
our publications,
books and services.

Customer
Service

Questions?

Click here for phone
numbers and e-mail
address. Other
contact information
is also provided.

License

Coverage from

Media Relations
Please contact Jill
Bartscht at
202.739.8467.

(GET THE AGENDA, |HE MANAGEMENT AGENDA.

CongressDaily

Technology Daily

N
American Health Line

About Us

[ CongressDaily

N

Old Rules, New Alliances

By Drew Clark, Technology Daily
© National Journal Group Inc.

July 31, 2006

For at least a generation, the Washington Post Co. has had a cameo rolein
the drama over FCC licenses. So it's not surprising that its newest media
venture -- Washington Post Radio -- poses new questions about media rules.

By the summer of 1972, the Washington Post had begun publishing stories
linking the Watergate burglars to President Nixon's re-election campaign.
Among the tools for retaliation at the White House's disposal was FCC

license renewal.

"The main thing is the Post is going to have damnable, damnable problems
out of this one. They have atelevision station,” Nixon said on Sept. 15,
1972, according to a transcript of the Watergate tapes.

"That's right, they do," said John Dean.

"And they're going to have to get it renewed," said Nixon.

"They've got aradio station, too," offered up H.R. Haldeman.

Thus begins the remarkabl e saga of the newspaper-broadcast
cross-ownership ban -- arule that was put in place by FCC Chairman Dick
Wiley in January 1975. Therule is one of several changes being considered
for relaxation by the current FCC, and the foremost advocate for eliminating
the rule is none other than Dick Wiley, now an influential
telecommunications lobbyist.

But we're getting ahead of the story.

In the 1970s, the Post owned WTOP-TV Channel 9, a CBS daffiliate. Its
radio station was also called WTOP. It broadcast on both the AM and FM

bands.

In addition, the Post owned television stationsin Miami and in Jacksonville.

8/1/2006 9:13 AM



"Of all the threats to the company during Watergate," Post owner Katharine
Graham wrote in her memoirs, "the most effective were the challenges to the
licenses of our two Florida television stations.”

Those challenges failed. But then the White House went after WTOP, the
TV station in the Post's hometown. The FCC began drafting regulations that
would bar a newspaper from owning radio or television stationsin its home
city. Other major newspapers owned TV stations in their towns, including
the Atlanta Journal-Constitution, the Chicago Tribune, and the Tampa
Tribune. They got exemptionsin a "grandfather" clause. The Post got cold
feet.

"Nixon was going after them," says Shaun Sheehan, the Tribune Co.'s top
lobbyist and a bitter critic of the cross-ownership ban. "He thought he was
going to force Katharine Graham into fire sale." Asaresult, the Post
swapped its Washington television license for the Detroit station then owned
by the Detroit Evening News.

But the Post need not have sold -- at least if it had stuck it out and finagled a
grandfather waiver. Instead, the company's Post-Newsweek Stations built up
businessin the 1980s and 1990s using out-of-market TV licenses.

Pressure to revise media ownership rules built in recent years. But when
former FCC Chairman Michael Powell proposed major changesin 2003,
newspaper companies couldn't agree on a common stance.

The Washington Post Co. and its out-of-market local stations wanted to keep
the networks from encroaching on their turf, and lobbied against the FCC
package. For the Tribune Co., the New Y ork Times Co., and smaller players
such as Media General -- which owns the newspaper and television station
in Tampa, Fla. -- the big issue was lifting the cross-ownership ban.

These latter companies have been pushing a synergy strategy of integrating
print and broadcast newsrooms. Tribune Co.'s Sheehen says that "stations
owned by newspapers broadcast more news and public affairs’ because of
their large staffs of journalists. The existing rule blocked a new venturein
Hartford, Conn.

FCC Chairman Kevin Martin agrees that the ban is unfair. "In the largest
markets, two broadcast televisions can combine and own up to six radio
stations and the local cable system,” Martin told the Newspaper Association
of Americathis spring. "Y et newspapers remain prohibited from owning
even asingle radio station."

Including the Washington Post.

But the Post has gotten creative. This year it struck alicensing agreement
with Bonneville Communications, which owns the Washington radio station

8/1/2006 9:13 AM



that the Post once had. In a three-way swap, Bonneville moved its flagship
news channel WTORP to its best frequency, 103.5 FM, put classical music
station WGMS on 104.1 FM, and introduced Washington Post Radio on
1500 AM -- the old WTOP frequency.

The new arrangement doesn't violate the cross-ownership ban because
Bonneville owns and controls the station, advertisements and content -- even
if the vast bulk comes straight from the newspaper's newsroom, say Post
attorneys.

Supporters of the cross-ownership ban call it the best of both worlds. ™Y ou
don't need to own the TV and radio station” to exploit synergies, says
Andrew Jay Schwartzman, President of the Media Access Project. The
Bonneville-Post collaboration means "you have the diversity advantages of
different viewpoints."

Critics call that hairsplitting. "Do we continue to need unique rules for old
media sectors, instead of a general competition policy standard for the entire
mediaindustry?' questions Adam Thierer, senior fellow at the Progress and
Freedom Foundation.

Indeed, the biggest irony of the media ownership debate is the old media's
embrace of the new. "They know they cannot make investments in the old
sector and are turning their attention to the Internet as a way to diversify
their media operations,” said Thierer.

[ E-mail NationalJournal.com ]
[ Staff | Privacy Policy E-Mail Alerts ]
[ Reprints And Back Issues | Content Licensing ]
[ About National Journal Group Inc. ]

[ Employment Opportunities ]
Copyright 2004 by National Journal Group Inc.
1501 M St., NW #300 Washington, DC 20005
202-739-8400 - fax 202-833-8069

8/1/2006 9:13 AM



